Overslaan en naar de inhoud gaan

Snelle groei publieke WiFi netwerken

Hubhop.com is een nieuwe Nederlandse onderneming met een ambitieus plan: een netwerk van toegangsplekken waarvan in heel Nederland gebruik kan worden gemaakt. Gratis als de deelnemers zelf breedbandcapaciteit ter beschikking stellen via een eigen zendstation, tegen betaling voor wie alleen gebruik wil maken van het netwerk.
Business
Shutterstock
Shutterstock

“Een uit de hand gelopen grap”, noemt Caspar Wenckebach het initiatief, dat nu een twintigtal toegangspunten of hotspots telt. “We hebben met een groep vrienden allemaal zo’n basisstation thuis en vonden het geweldig dat we met een laptop gewoon bij elkaar konden internetten met weinig meer dan een notebook met een WiFi-kaartje.” Verdienen HubHop is een initiatief van het ICT adviesbedrijf Meganova. Dat hoopt straks geld te kunnen verdienen aan een Premium Network, dat draadloos toegang tot Internet zal verschaffen op specifieke locaties als hotels, restaurants in het Vondelpark en in strandtenten in Zandvoort. Hubhop zoekt nog vrijwilligers voor het netwerk. Die moeten zelf voor een Internet verbinding zorgen, maar Hubhop zal een deel van de kosten van de apparatuur betalen. In tegenstelling tot bij UMTS hoeft Hubhop geen licentierechten aan de overheid te betalen aangezien WiFi op een frequentie werkt die wereldwijd voor publiek gebruik is vrijgegeven. Magnetrons en babyfoons maken er ook gebruik van. De apparatuur kan eenvoudig worden gekoppeld aan een kabel of ADSL modem. De schatting is dat er momenteel wereldwijd 2 miljoen WiFi gebruikers zijn. Volgend jaar zullen is dat aantal al tot 5,4 miljoen toegenomen, zo heeft Gartner berekend. Het grootste deel gebruikt WiFi op het werk of in de woning. Maar omdat de zendstations een bereik van 50 meter of meer hebben, kunnen anderen er ook gebruik van maken. De prijzen van de PCMCIA WiFi kaartjes dalen snel, evenals van de basisstations die al voor een kleine 200 euro aangeschaft kunnen worden. In 2004 zal ongeveer een derde van de zakelijke laptops worden voorzien van WiFi. De verkopen van WiFi apparatuur is vorig jaar wereldwijd al met 120 procent gestegen tot 1,78 miljard dollar. Op dit moment zijn er naar schatting zo’n 1100 publieke WiFi netwerken in de wereld. Volgend jaar moeten het er al zo’n 15.000 zijn. Het gros van die netwerken heeft geen commercieel karakter. In ons land bouwen organisaties als Wireless Leiden gratis netwerkjes die door studenten gebruikt kunnen worden. In New York wil NYCWireless in parken en andere openbare locaties draadloos toegang tot Internet verschaffen. In San Francisco worden zeker twintig heuvels voorzien van WiFi zenders zodat in de wijde omtrek toegang tot internet kan worden verschaft. In Nederland had het ministerie van verkeer en waterstaat begin dit jaar plannen om de voor WiFi benodigde 2,4 GHz-band tot verboden gebied te verklaren voor commercieel gebruik, maar daar is men na protesten van het bedrijfsleven op teruggekomen. Ergernis In de VS laat de FCC de technologie ook al met rust, overigens tot ergernis van sommige aanbieders van breedband die niet blij zijn met de al dan niet (gratis) gedeelde breedbandcapaciteit. Sommige providers overwegen dan ook gebruikers data-limieten op te leggen. Toch lijkt de ontwikkeling niet meer tegen te houden. In Portland zijn er al jeugdherbergen die WiFi kaartjes te huur aanbieden. Hamburgerrestaurant McDonald’s gaat samen met investeringsbank Softbank op 3900 plekken in Japan draadloze breedbandtoegang tot internet geven. De klanten van McDonald’s kunnen voor een bedrag van 13,43 euro per maand door het gehele land gebruik maken van de dienstverlening. “Het gaat enorm snel”, constateert ook Rob Rooken van Aervik, een Amsterdams bedrijf dat WiFi netwerken voor zakenhotels aan het uitrollen is. Novotel in Amsterdam heeft de primeur, daar kan straks voor 25 euro een dagkaart worden gekocht waarmee in de lobby of in vergaderkamers kan worden gesurfd. Naast abonnementen zullen ‘pre-paid’ kaarten worden aangeboden, waarbij een minuut mobiel internetten maximaal 20 eurocent kost; vergelijkbaar met een voordelige minuutprijs voor GSM. Aervik verzorgt zelf het beheer van dergelijke netwerken. “De intelligentie zit in ons eigen netwerk, niet lokaal op servers”, legt Rob Rooken uit. “Bij onze aanpak kan duizenden euro’s worden bespaard.” Aervik richt zich voorlopig vooral op zakenhotels. “Het is logisch dat je in hotels draadloos toegang tot Internet verschaft en niet met kabels werkt”, zegt Rooken. “De installatiekosten zijn dan minder hoog en je hebt minder risico dat er defecten ontstaan.” Rooken zegt niet bang te zijn voor de concurrentie van de gratis netwerken. “Ik denk dat het alleen maar goed voor ons is. Het stimuleert het gebruik van dergelijke diensten. Gratis internet heeft het totale internetgebruik ook een stimulans gegeven.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in