Sterke groei in mobiele transacties
Vooral jongeren zijn geneigd geld uit te geven aan mobiele 'content', constateert ARC-analist Paul Merry. In 2009 zullen de bestedingen aan deze vorm van dienstverlening naar schatting oplopen tot bijna 51 miljard dollar. Ook door de sterke groei van het aantal 'prepaid'-klanten van mobiele netwerken ontstaat een voedingsbodem voor de mobiele telefoon als apparaat voor zogenaamde microbetalingen. Jongeren in de welvarender landen hebben een vrij besteedbaar inkomen van 173 dollar per maand dankzij zakgeld en parttime-baantjes. Het prepaid-segment is volgens ARC ideaal om diensten aan te bieden aan gebruikers die doorgaans zijn afgesneden van bankrekeningen waarop ze rood kunnen staan, creditcards en andere kredietfaciliteiten. Merry waarschuwt dat de ontwikkeling van mobiele transacties "niet zonder uitdagingen" is. Zo zijn er de kosten van infrastructuur en problemen bij het standaardiseren van hard- en software. Ook is volgens het rapport in sommige regio's regulering een probleem, zeker als wetgeving nog is gebaseerd op traditionele betalingsmodellen. (Geert Kelfkens)