Verkoop PDA's in 2004 verder gedaald
In vijf jaar is de verkoop van 'personal digital assistants' (PDA's) niet meer onder de tien miljoen stuks gezakt. IDC-analist David Linsalata meent dat de fabrikanten het tij alleen kunnen keren door functionaliteit toe te voegen die de gangbare toepassingen voor persoonlijk informatiemanagement (PIM) te boven gaat. Veel PIM-voorzieningen zijn tegenwoordig ook in de duurdere mobiele telefoons (smartphones) te vinden. Marktleider PalmOne zag zijn afzet vorig jaar met 9 procent dalen tot 3,7 miljoen exemplaren, goed voor een marktaandeel van 39,6 procent. Keerzijde is dat Sony, dat eveneens gebruik maakte van het PalmOS, zich vorig jaar van de PDA-markt terugtrok. Sony's marktaandeel daalde van 13,3 naar 4,6 procent. HP en Dell maken voor hun zakcomputers allebei gebruik van Microsofts PocketPC-platform. Door 2,5 miljoen PDA's te verkopen wist HP zijn marktaandeel van 21,6 naar 27,1 procent te vergroten. Dell ging van 5,2 naar 7,6 procent. De nummer vijf, het Duitse Medion, klom van 1,9 naar 2,5 procent marktaandeel, hoofdzakelijk dankzij een 'bundel' met een GPS-navigatiesysteem. (Geert Kelfkens)