Verkoop thuisnetwerken verdubbelt tot 2007
De onderzoekers zien twee verklaringen voor de sterke groei. Steeds meer consumenten installeren een thuisnetwerk zodat alle pc's in huis van dezelfde breedbandaansluiting op internet kunnen profiteren. In de tweede plaats groeit het aanbod van beeld en geluid dat particulieren via internet kunnen binnenhalen ('media networking'). Die laatste trend zal naar verwachting een extra impuls krijgen in 2005 door technologie die Microsoft heeft aangekondigd onder de naam Media Center Extender. Binnen de categorie draadloze netwerken signaleert InStat/MDR een verschuiving van producten op basis van de 802.11b-standaard (11 megabit per seconde) naar 802.11g (54 mbps), dat in het laatste kwartaal van 2003 bijna de helft van alle verkochte producten uitmaakte. Opmerkelijk is dat het online aanschaffen van thuisnetwerken in belang is afgenomen ten gunste van gewone winkels. Azië zal Noord-Amerika inhalen als werelddeel waar het grootste aantal thuisnetwerken is te vinden. Terwijl het aandeel van Azië toeneemt van 27 procent dit jaar tot 36 procent in 2008, valt Noord-Amerika terug van 46 naar 34 procent. De rest van de wereld, inclusief Europa, groeit van 27 naar 30 procent. (gke)