Verlies Maxtor valt hoger uit
Het hoge kwartaalverlies is volgens Maxtor voor een deel ontstaan doordat het bedrijf een oudere productlijn van Quantum voor bodemprijzen moest uitverkopen. De overname van de Quantum- onderdelen is zo complex, stelt Maxtor, dat het bedrijf een week extra nodig heeft om de definitieve kwartaalcijfers uit te rekenen. Marktleider Met de overname van de Quantum-divisie is het bedrijf met een aandeel van ruim 35 procent in één klap leider in de markt voor harde schijven geworden. Die markt is echter dit jaar weinig lucratief. Enerzijds stagneert volgens IDC de omzet door de teruglopende vraag naar pc’s rond de 209 miljoen harde schijven. Anderzijds zijn de marges bijzonder klein geworden door de grote concurrentie en doordat gebruikers steeds sneller schijven met een grotere opslagcapaciteit eisen. Dat vereist hogere investeringen in onderzoek, die diep snijden in de marges. Groeimarkt Via de pc-markt wordt nog altijd 71 procent van alle harde schijven verkocht. Veel fabrikanten van deze opslagmedia – waaronder ook Maxtor – richten zich met kleinere schijven ook op consumentenelektronica. Maar die markt is nog erg klein. Voor het vergrote Maxtor is het echter te vroeg om te wanhopen. IDC voorspelt dat volgend jaar de vraag naar harde schijven weer sterk zal groeien tot rond de 259 miljoen stuks. De schaalgrootte die Maxtor door de overname van Kwantum heeft bereikt, kan dan voor fikse kostenbesparingen zorgen, wat het bedrijf een nog betere concurrentiepositie biedt. De harde schijvenmaker heeft in het kader van de kostenbesparingen overigens dit jaar al twee ontslagrondes aangekondigd. Die kosten in totaal aan ruim tweeduizend medewerkers in de VS en Singapore hun baan.