Overslaan en naar de inhoud gaan

Voor VMware voortaan abonnement verplicht

Bedrijven en organisaties die software van virtualisatieleverancier VMware gebruiken, worden meegenomen naar abonnementsconstructies. Eigenaar Broadcom, die eind november zijn overname van VMware heeft afgerond, beëindigt verkoop van softwarelicenties met 'eeuwige houdbaarheid'. Voor al verkochte licenties wordt een supporteinde ingesteld. 

contract ondertekenen
CC0/Pixabay License

Techbedrijf Broadcom, dat van origine netwerkchips levert, heeft voor de zomer van 2022 al aangegeven dat het met zijn VMware-koop snel af wil van oneindige gebruikslicenties voor die software. Klanten van de door Dell afgestoten virtualisatieleverancier zouden dus abonnementen voor de kiezen krijgen. Nu de overname van het eerst nog verzelfstandigde VMware is afgerond, zet Broadcom zijn plannen voor meer omzet gelijk door.

'Dramatisch vereenvoudigt'

Met ingang van begin deze week is de verkoop van zogeheten 'perpetual licenses' stopgezet. Tegelijk daarmee is ook de verkoop van ondersteuning voor die licentievorm beëindigt. Voortaan worden alleen nog tijdsgebonden licenties verkocht of abonnementen, kondigt VMware aan in een blogpost.

Daarin spreekt de leverancier, die voor 61 miljard dollar is overgenomen, dat het onder de nieuwe eigenaar nu zijn aanbod en licentiemodel "dramatisch vereenvoudigt". Het afstappen van traditionele softwarelicenties, waarbij klanten het aangeschafte product dus voor onbeperkte tijd mogen blijven gebruiken, is volgens VMware-topman Krish Prasad al twee jaar in voorbereiding. In plaats daarvan komen dus verschillende abonnementsconstructies, waarbij klanten producten mogen gebruiken zolang ze daar voor (blijven) betalen.

Dwang via support

VMware-klanten die eerder al gewone licenties, met 'eeuwige houdbaarheid', hebben gekocht, kunnen die software nu wel blijven gebruiken. Voorlopig dan, want de leverancier kondigt ook aan dat vernieuwing van supportcontracten daarvoor niet aan de orde is. VMware blijft support bieden zoals gedefinieerd in contractuele verplichtingen, schrijft Prasad. Maar zodra de supporttermijnen in contracten verlopen, vervalt de ondersteuning voor die klanten.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in