'Apple en Samsung laten het afweten met garantie op smartphones'
Recht op fatsoenlijke garantie
"Gezien de hoge aanschafprijs van de toestellen heeft de consument recht op een fatsoenlijke garantie en service, maar dat is helaas lang niet altijd het geval", licht een woordvoerder van Centimark de testresultaten toe. Zij benadrukt dat Certimark uitsluitend het garantievoorwaardendocument onderzoekt. "Wellicht is de service in de praktijk beter. Maar fabrikanten zouden er goed aan doen door vooraf de consument het vertrouwen te geven!"
Witte raven
Meer dan de helft van de merken scoort overigens een redelijke garantie . Er zijn twee merken die boven de rest uitstijgen. Zowel Huawei als LG hebben zeer klantvriendelijke garantievoorwaarden en bieden op papier een goede service. Beide merken scoren vier van de maximaal vijf steren.
Uit onderzoek onder consumenten blijkt dat zij drie jaar garantie verwachten, terwijl dit in de praktijk slechts twee jaar is en bij Apple slechts één jaar. Centimark adviseert consumenten die een iPhone willen kopen dit altijd via een winkel of webshop te doen. "De verkoper is dan in eerste instantie verantwoordelijk voor de garantie en service en deze bedraagt dan meestal twee jaar. Maar volgens de Nederlandse wet heeft een consument recht op een deugdelijk product voor de verwachte economische levensduur."
In het geval van een defect verwacht de consument dat het euvel in één dag wordt opgelost. Lukt dat niet, dan verwacht men een leentoestel. Dit valt in de praktijk vaak tegen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee