Overslaan en naar de inhoud gaan

Apple repareert MacBook-toetsenborden sneller

Terwijl de problemen met uitvallende MacBook-toetsenborden niet fundamenteel zijn opgelost, werkt Apple nu wel aan snellere aanpak van optredende gevallen. Het bedrijf stuurt vervangende toetsenborden nu proactief naar zijn winkellocaties en instrueert personeel om ééndags reparatie te verzorgen. Dit blijkt uit een uitgelekte interne memo.
toetsenbord

Toetsenborden van de MacBook, MacBook Pro en MacBook Air zijn al enkele jaren gevoelig voor kruimels en stofdeeltjes. Individuele toetsen kunnen hierdoor klem komen te zitten, waardoor het hecht geïntegreerde keyboard geheel vervangen moet worden. Dit komt neer op een uitgebreide reparatie-operatie, wat Apple nu vlotter wil laten uitvoeren.

Ter plaatse en met voorrang

In plaats van dat klanten hun MacBooks met haperende of vastzittende toetsen moeten inleveren voor verzending naar een Apple-reparatiecentrum, mikt Apple nu op snellere reparatie ter plaatse. Hiervoor stuurt het nieuwe toetsenborden naar zijn winkels zodat die daar al klaar liggen. Technische werknemers in de retaillocaties krijgen instructies om toetsenbordreparatie prioriteit te geven en om dit daags na inlevering van een problematische Mac-laptop te hebben uitgevoerd. Dit staat in een interne memo die in handen is gekomen van MacRumors.

Inmiddels is Apple's omstreden vlinder-ontwerp voor dunnere toetsenborden in zijn laptops uitgekomen op de derde generatie. De eerste uitvoering die in 2015 op de markt kwam, is eind 2016 stilletjes gevolgd door een aangepaste tweede generatie en in 2018 een derde generatie met een plastic 'afdeklaag' onder de toetsen. Dat laatste is ontdekt door reparatiebedrijf iFixit. Apple zelf heeft er geen ruchtbaarheid aan gegeven en zelfs lange tijd de problematiek niet bevestigd. De producent stelt dat slechts een klein deel van zijn klanten last kan hebben van uitvallende toetsen.

Appl hft nit opglost

Tot op heden hebben de door Apple stilletjes doorgevoerde aanpassingen de 'sabotage' door kruimels en stofdeeltjes niet weten op te lossen. De erkenning en belofte van gratis reparatie levert gebruikers simpelweg een vervangend toetsenbord op, wat na verloop van tijd opnieuw kan vastlopen op kleine stofdeeltjes. Bovendien lijkt Apple's erkenning dat de derde generatie van zijn butterfly-toetsenbord het probleem niet oplost slechts een gevolg van een cynisch opgeschreven column in The Wall Street Journal, waarbij bepaalde letters niet zijn meegekomen in de kopij.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in