Overslaan en naar de inhoud gaan

Ballmer: Niemand koopt ooit Windows

Zelf hardware produceren, was voor Microsoft de beste manier om bij te blijven in een markt waar smartphones en tablets de rol van de dominantie van de pc overnemen, constateert Ballmer in een interview met ZDNet. Dat het bedrijf daarmee de eigen hardware-partners tegen haren instrijkt, moest voor lief genomen worden.
Microsoft-CEO Steve Ballmer
© Microsoft
Microsoft

Ballmer geeft in het interview toe dat mensen voornamelijk een nieuwe pc kopen, waar dan de nieuwste versie van Windows op is geïnstalleerd. "Niemand koopt ooit Windows". Nu de pc-markt opdroogt, verdwijnt ook de basis voor Microsofts belangrijkste product.

Nieuw bedrijfsmodel voor Microsoft

Ballmers opmerkingen sluiten goed aan bij de opmerkingen van Microsofts kroonprins Satya Nadella, die voor Microsoft een toekomst ziet als apparaten- en dienstenleverancier, waarbij Microsofts huidige vlaggenschip Windows een bijproduct wordt. Daarbij verschuift het bedrijfsmodel van licenties naar abonnementen. De acquisitie van Nokia past ook in deze strategie.

Ballmer geeft toe dat de keuze zelf de Surface te gaan maken, een erg lastige was. Maar de keuze moest worden gemaakt want Microsoft "had kwetsbaarheden in de concurrentie met Apple". De Surface biedt volgens Ballmer de mogelijkheid een hogere productiviteit te bereiken, maar ook om 'ernstig veel plezier' te hebben.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in