BlackBerry: prijsverlaging Z10 heel normaal
De Z10 met touchscreen is pas 4 maanden op de markt en daarom vinden sommige analisten de scherpe prijsverlagingen een veeg teken. Prijsdumping kan een indicatie zijn dat de verkoop achterblijft bij de verwachtingen. Analist Stuart Jeffrey van Nomura Equity Research bijvoorbeeld “vindt het moeilijk om niet de conclusie te trekken dat er overtollige voorraden zijn”.
Prijsverlaging doet denken aan dumpen van PlayBook
De hoge kortingen op de Z10 doen denken aan de situatie rond de PlayBook, een tablet die Research In Motion (later omgedoopt in BlackBerry) in 2011 introduceerde. Enkele maanden daarna ging de prijs al sterk omlaag na tegenvallende verkoopcijfers. In 2012 moest RIM bijna 500 miljoen dollar afschrijven op onverkochte voorraden PlayBooks. Een nieuw model is er nooit gekomen.
Ruimte maken voor nieuwe modellen zoals de A10
BlackBerry zei tegen de zakenkrant Wall Street Journal dat prijsverlagingen deel uitmaken van het ‘life cycle management’ van producten. Ze zijn bedoeld om ruimte te maken voor nieuwe modellen, aldus de woordvoerder. De eind maart uitgebrachte Z10 kan echter moeilijk als een verouderd product worden beschouwd en een mogelijke opvolger, de A10, wordt pas in het najaar verwacht.
Opties: meer en betere modellen, of nadruk op beveiligd netwerk leggen
Analist Jeffrey meent dat BlackBerry twee opties heeft, vertelde hij de gadgetsite AllThingsD van The Wall Street Journal. Het bedrijf kan blijven werken aan verbreding en verbetering van zijn productaanbod op basis van het nieuwe besturingssysteem BlackBerry 10 en de kloof met Android en de iPhone proberen te dichten. Gezien de beperkte middelen is dat lastig. Of BlackBerry kan de nadruk leggen op de beveiligde mobiele werkplek die het biedt en zijn apps laten werken op iPhones en Android-smartphones. Op die manier zou het eerder een dienstenaanbieder dan een hardwareleverancier worden.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee