Draagbare IT is nog een flop
Het ziet er wel leuk uit
De gadgets voor het bijhouden van vitale gegevens zoals bloeddruk of hartslag zien er mooi uit, maar hun nut is beperkt. Op een gegeven moment leggen mensen hun speeltje weer weg, omdat ze er weinig praktisch nut van hebben. "Ik heb de Fuelband van Nike een paar maanden gedragen en toen had ik het wel gezien", zegt Kip Fyfe, CEO van het bedrijf 4iii Innovations. Volgens Fyfe is het lastig, dat producenten alles in de vorm van een polshorloge willen proppen. "Je kunt sensoren ook op een andere plek op je lichaam dragen", meent Fyfe.
Killer-app is er nog niet
De wearables van nu zijn 'aardig om te hebben' in plaats van 'essentieel voor je dagelijks leven'. Fyfe: "Als iemand een gadget ontwikkelt waar je echt niet meer zonder kunt, dan worden wearables een succes." De omvang van de markt wordt geschat op zo'n 5,25 miljard dollar voor 2014, zo blijkt uit cijfers van bureau Visiongain. "Dat had veel meer kunnen zijn, als we al een 'iPhone-moment' hadden gehad. Toen Apple in 2007 de iPhone introduceerde kwam de markt voor smartphones in een stroomversnelling. Daar wachten we bij wearables nu ook op", aldus een analist van Visiongain.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee