Het opvallendste nieuws volgens Peter Apers
De trend van de afgelopen 10 jaar was juist om open platformen aan te bieden waarop verschillende partijen hun product konden draaien. Dat geldt voor hardware, software, communicatie en dienstenplatformen. Verticale binding werd als schadelijk ervaren voor de open-innovatiegedachte. Met name MKB's profiteren enorm van de open platformen omdat ze niet de kosten hoeven te dragen van de ontwikkeling van onderliggende platformen.
Apple leek een van de weinige partijen te zijn die een verticale binding wel nastreefde en, zoals we allemaal kunnen zien, met succes. De strategie van Apple is enerzijds de hardware-software band niet open te stellen, om tot een beter product te komen en de kosten van evoluerende platformen in de hand te houden. Anderzijds biedt Apple wel een open platform aan voor het ontwikkelen van apps, en wel op een gecontroleerde manier zodat kwaliteit gehandhaafd kan worden - waarvoor natuurlijk wel een prijs betaald moet worden.
De vraag is of Microsoft dezelfde strategie gaat volgen en of dat alleen voor de mobiele sector wordt gedaan. In een ander artikel wordt cloud computing door George Colony dood verklaard, en wordt over krachtige data storage in de cloud met krachtige apps op persoonlijke draagbare apparatuur gesproken. Ook wordt CIO's aangeraden om hun bedrijven in de broekzak van hun klanten te krijgen. Daarmee worden mobiele platformen het terrein waarop de komende jaren het gevecht zal plaatsvinden om dichter bij de zakelijke klant te komen. De Apple-strategie heeft laten zien dat veel MKB's de weg naar de broekzak al hebben weten te vinden. De komende jaren zullen er nog veel bedrijven volgen.
Het is al vaker voorgekomen dat ICT-ontwikkelingen leidend waren voor veranderingen in andere sectoren. Wellicht wordt deze strategie ook populair in de mobiliteitssfeer en zullen NS en ProRail samen in onze broekzak terechtkomen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee