High-end VR flink in de lift

In totaal waren er eind 2018 3,9 miljoen VR-headsets verkocht, een toename van 60 procent ten opzichte van 2017. IDC heeft de markt onderzocht door 1643 gebruikers afkomstig uit de Duitsland, Frankrijk, Japan, het Verenigd Koninkrijk en de VS, te bevragen over hun ervaringen met de virtual-realitybriillen.
Gaming voert de boventoon
De headsets worden voornamelijk nog gebruikt voor gaming. Van de respondenten geeft 72 procent aan minimaal één spel te hebben gespeeld met de VR-bril in het vierde kwartaal van 2018. 55 procent zei minimaal één film te hebben gekeken met het apparaat. Andere toepassingen kwamen in het gemiddelde van de vijf landen niet boven de 30 procent uit.
Het gebruik van de brillen bedroeg gemiddeld 6,2 uur per maand. Maar de verschillen zijn groot. Er zijn 'hardcore' VR-gebruikers - ongeveer 12 procent van de respondenten - die de bril 16 uur of meer per maand gebruiken. 65 procent zei 5 uur of minder per maand het apparaat op te hebben.
Multi-user games zijn volgens IDC een belangrijke groeimarkt voor de VR-brillen. In Frankrijk bijvoorbeeld zei 62 procent het liefst multi-player spellen te spelen met de VR-bril. In Frankrijk werd de bril ook het meest gebruik voor non-gaming, namelijk bij 33 procent van de respondenten. De belangrijkste toepassingen zijn creatieve apps, sociale apps, shopping en browsing.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee