iPhone-verkoop én productie kwetsbaar voor geopolitieke spanningen met China
- Apple hoopt flink te scoren met de nieuwe iPhone 15.
- De Amerikaanse techreus heeft een strategisch, groeiend probleem: de afhankelijkheid van China.
- Dus richt Apple zijn blik nu op India, maar daarmee is niet alles opgelost.
- Lees ook: Waarom na Signal ook Apple dreigt met een Brexit
Afgelopen week bracht Apple zijn nieuwe vlaggenschip uit: de iPhone 15. Achter de schermen is er echter geen sprake van een hosannastemming bij de Amerikaanse techreus. Die heeft namelijk een groeiend probleem met de afhankelijkheid van China. De afgelopen twintig jaar is Apple met de iPhone en andere producten uitgegroeid tot een ongekend succesvolle techreus. Maar dat is wel gepaard gegaan met een steeds sterkere verstrengeling met China.
Ondanks recente inspanningen van Apple om zijn productie over verschillende regio’s te spreiden, wordt meer dan 95 procent van de iPhones, AirPods, Macs en iPads nog steeds in China gemaakt. In het tweede kwartaal van dit jaar werden er meer iPhones verkocht in China (24 procent) dan waar dan ook ter wereld, inclusief de VS (21 procent).Afgelopen jaar kwam ongeveer 19 procent van de totale omzet van Apple uit China (74 miljard dollar).