iPhone verliest terrein in West-Europa
Laagste groeicijfer sinds 2004
De vraag naar smartphones in West-Europa blijft nog wel groeien, zij het in minder hoog tempo dan voorheen. Volgens IDC nam de verkoop in het 1e kwartaal met 12 procent toe tot 31,6 miljoen stuks, het laagste groeicijfer sinds 2004.
Naast de economische recessie is een andere reden voor de lagere groei dat telecombedrijven hun subsidies op nieuwe toestellen verlagen, in het bijzonder in Zuid-Europa. In de noordelijke landen raakt de markt voor smartphones verzadigd en is hoofdzakelijk sprake van vervanging. Gebruikers doen ook langer met hun toestel dan vroeger.
Tweede golf voor smartphones breekt aan
Volgens IDC-analist Francisco Jeronimo is in West-Europa de 'tweede golf' in de acceptatie van smartphones begonnen. De kopers van de eerste golf waren vooral mensen die uit waren op een mobiele telefoon met de beste prestaties en gebruikerservaring en de hoge prijs voor lief namen. De tweede golf bestaat uit kopers die hun huidige feature phone willen vervangen, eigenlijk geen smartphone nodig hebben maar worden overgehaald door vrienden, winkelpersoneel of de lage prijs van de goedkoopste modellen.
Nokia loopt zwaarste klappen op
Van de 5 grootste leveranciers van smartphones liep Nokia de zwaarste klappen op. De Finnen verkochten in West-Europa 1,6 miljoen smartphones, 30 procent minder dan een jaar eerder. Het marktaandeel zakte daardoor van 8 naar 5 procent. De Lumia-serie met Windows Phone heeft nog niet voor een ommekeer kunnen zorgen.
Ook Apple kon zich niet op het niveau van vorig jaar handhaven. Het aantal geleverde iPhones daalde met 11 procent tot 6,2 miljoen stuks. Met een marktaandeel van 20 procent (was 25 procent) staat Apple nog wel nummer 2 op de ranglijst van smartphoneleveranciers.
Samsung rukt op
Tegelijkertijd rukt Samsung op. De Zuid-Koreanen verkochten 14,3 miljoen smartphones, 31 procent meer dan in het 1e kwartaal van 2012. Hierdoor steeg het marktaandeel van Samsung van 39 naar 45 procent. Sony wist zijn verkoopaantal te verdubbelen tot 3,2 miljoen smartphones waardoor het marktaandeel steeg van 6 naar 10 procent. Maar verreweg de sterkste groei –van 380 procent – was weggelegd voor LG. Door 2,4 miljoen smartphones te verkopen zag LG zijn marktaandeel omhoog schieten van 2 naar 8 procent.
'De grote 5'
De ‘grote 5’ verdelen onder elkaar een steeds groter deel van de markt. Alle overige leveranciers van smartphones samen hebben nog maar 3,9 procent in handen. Een jaar geleden was dat nog 5,9 procent.
Wat besturingssystemen betreft blijft Android dominant, constateert IDC. Android was present op 21,9 miljoen nieuw verkochte smartphones, goed voor een marktaandeel van 69 procent (was 55 procent). Naast de al genoemde daling van iOS (van 25 naar 20 procent) valt op hoe groot de kloof is met de nummer 3 op de ranglijst, Windows Phone van Microsoft. Een lichtpuntje is wel dat het marktaandeel van Windows Phone in West-Europa in een jaar tijd steeg van 4 naar 6 procent.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee