Mobieltje is te ingewikkeld
De frustraties spitsen zich toe op de basale toepassingen als e-mail, webbrowsing, instant messaging en picture messaging. Niet alle toestellen lijden overigens aan die kwalen. Het internetten op de Apple iPhone gaat eenvoudiger, kan worden geconcludeerd uit onderzoek van Multiscope. In september concludeerde dit onderzoeksbureau dat de Apple iPhone in de luttele maanden dat het toestel op de markt was, al goed was voor 11 procent van de mobiele internetverbindingen. Problemen met interfaces van elektronica bestaan al lang. Iedereen kent de knipperende tijdsaanduiding op videorecorders die veel huiskamers lang hebben gesierd. Henri ter Hofte, onderzoeker bij het Telematica Instituut, was in september de voorzitter van, alweer, het tiende jaarcongres over mobiele-mens-machine-interactie. “Mobiele apparatuur is nu op een punt waar de pc in de jaren tachtig was.” De regels die voor de pc zijn opgesteld, zijn niet eenvoudig te vertalen, meent Ter Hofte. Een pc heeft doorgaans een muis en een groot toetsenbord. Mobiele apparatuur heeft daar meer variantie in, met uiteenlopende toestenborden en aanraakschermen. Mobiele apparatuur wordt ook in heel verschillende omgevingen gebruikt, terwijl pc’s meestal op een bureau staan, thuis of op het werk. Dat compliceert niet alleen het gebruik maar heeft ook gevolgen voor het interfaceonderzoek, dat liefst ook in al die omstandigheden plaatsvindt in plaats van in een laboratoriumopstelling zoals bij de pc. Dat Apple het beter lijkt te doen, ligt volgens Ter Hofte aan de aandacht die het bedrijf al jaren besteedt aan ontwerp, style en identiteit. Interaction designer Johannes de Boer van hetzelfde instituut weet dat Apple een groep mensen in dienst heeft die zich uitsluitend op deze thema’s richten. De Boer constateert ook dat applicaties die nu op mobiele apparatuur staan, vaak los van elkaar zijn ontwikkeld, waardoor de samenhang ontbreekt. Ook daarin neemt Apple een bijzondere positie in door veel meer controle over hardware, besturingssysteem en applicaties in eigen hand te houden. De Boer voorziet dat spraakbesturing op een gegeven moment een rol kan gaan spelen, maar ook het gebruik van 3D-schermen, waardoor het kleine scherm niet meer zo’n beperkende factor is. Mobiele apparatuur met een aanraakscherm maakt al gebruik van schuivende menustructuren die de beperking van de schermafmeting verminderen. De aanbieders van mobiele telecom merken een slechte acceptatie van mobiele datadiensten direct in gemiste omzet. Bij de introductie van mobiel internet in 2001 zagen zij de datadiensten als nieuwe melkkoe nadat de omzet uit bellen afkalfde. Die verwachting kwam steeds niet uit, door tegenvallende gebruikerservaringen. T-Mobile ziet nu echter in eigen onderzoeksresultaten, de conclusies uit het Britse onderzoek niet terug. De woordvoering stelt dat de aanbieder alles in het werk stelt om de telefoon bij aflevering zo gebruiksklaar mogelijk af te leveren. Klachten over complexiteit blijken geen reden voor mensen af te zien van het gebruik van de datadiensten; wel dat abonnees zeggen geen behoefte te hebben aan e-mail en internet onderweg. Toch erkent T-Mobile wel dat het gebruik van internet op de door henzelf op de markt gebrachte iPhone beter is. Dat kan echter ook liggen aan de specifieke doelgroep die zich aangesproken voelt door het toestel. “Het is daarom spannend te zien wat de Google G1 gaat doen”, zegt de woordvoering. Vodafone erkent soms wel problemen tegen te komen, vanwege de grote diversiteit aan toestellen die allemaal met één wereldwijd toegepaste set applicaties overweg moeten kunnen. Het bedrijf zegt te proberen deze problemen te voorkomen door leveranciers de toestellen voorgeïnstalleerd af te laten leveren. Ook kunnen, bij wisseling van toestel bijvoorbeeld, via het netwerk de instellingen worden bijgewerkt. Contact over de gebruikersinterfaces heeft Vodafone alleen met RIM, waarmee het bedrijf samenwerkt aan de ontwikkeling van de BlackBerry. De gebruikersinterface is daarin een belangijk aandachtspunt, zegt de woordvoerder. Veel te complexColeman Parks vroeg in opdracht van Mformation 4000 Amerikaanse en Engelse respondenten naar hun oordeel over het gebruiksgemak van ‘slimme’ mobiele telefoons.zou nieuwe mobiele diensten willen proberen als het aansluiten daarop makkelijker zou zijn