Smartphone in vliegtuig gebruiken mag voortaan in de EU
Het smartphonegebruik moet net zo goed mogelijk zijn als wanneer mensen zich op de grond bevinden en dan verbinding hebben met een regulier telecomnetwerk. "5G zal innovatieve diensten mogelijk maken voor mensen en groeikansen bieden voor Europese bedrijven", verklaart Eurocommissaris Thierry Breton.
Naar de ruimte en terug
De vanaf nu toegestane pico-cel voor 5G-verkeer maakt verbinding met een satellietnetwerk dat dan weer connecties heeft met een grondgebaseerd netwerk voor mobiele communicatie. Passagiers kunnen dan tijdens hun vluchten binnen de EU berichten ontvangen en versturen, telefoongesprekken voeren en datadiensten gebruiken, meldt de Europese Commissie (EC) in een persbericht.
Waarschijnlijk zal vooral dataverkeer dan benut worden, hoewel de kans bestaat dat mensen in volle vliegtuigen vrijuit gaan bellen. De daadwerkelijke soort en mate van gebruik zal ook afhangen van factoren als de beschikbare bandbreedte, de geldende latency ('reactiesnelheid' van de dataverbinding) en de eventuele kosten die luchtvaartmaatschappijen en/of telecomaanbieders kunnen rekenen.
Formeel is het al sinds 2008 in de EU toegestaan om via bepaalde frequenties, plus een on-board pico-cel, mobiele communicatie te hebben in vliegtuigen. Daar zijn nu snelle frequenties voor 5G-verbindingen aan toegevoegd.
Plus 5GHz voor WiFi op de weg
Naast deze omarming van 5G voor vliegtuigen heeft de EC nu ook besloten om voor WiFi op wegen de frequentieband van 5GHz toe te staan. Dit is dan voor snellere draadloze verbindingen in bijvoorbeeld bussen en auto's. De verwachting is dat dit innovatie faciliteert in de automobielindustrie en mogelijk ook voor metaverse-toepassingen. EU-lidstaten moeten de 5GHz-band zo snel mogelijk beschikbaar maken voor gebruik door wegverkeer en hebben daarbij een deadline van 30 juni 2023.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee