Tablets worden notebooks
De neerwaartse - of volgens optimisten: vlakke - lijn in tabletverkopen zette door in het laatste kwartaal van 2016. Er werden er wel meer verscheept dan in het derde kwartaal, want traditioneel worden in de laatste maanden van het jaar de cadeaus gekocht en de budgetten opgemaakt.
Maar ten opzichte van het laatste kwartaal van 2015 daalde de tabletverkoop met 20,1 procent, en als je de twee hele jaren vergelijkt komt de daling uit op 15,6 procent. Van de Nederlanders heeft twee op de drie een tablet en de markt lijkt verzadigd.
Hybrides
Volgens IDC zijn er in 2016 174,8 miljoen tablets verkocht; dat zijn er 32,4 miljoen minder dan in het jaar ervoor en 55.3 miljoen minder dan in 2014. De marktonderzoeker verwacht dat de tablet een tussenfase was en de markt beweegt richting notebooks met afneembaar touchscreen, ofwel tablets met bijbehorend toetsenbord.
Apples iPad Pro en Microsofts Surface zijn in die markt populair, maar er is vooral belangstelling voor goedkopere varianten van minder dan 200 euro. Amazon doet het bijvoorbeeld goed met zijn Kindle Fire-lijn, waar het een keur aan toetsenborden bij verkoopt. Het bedrijf heeft er in 2016 twee keer zoveel van verkocht als in het jaar ervoor, dankzij zeer aantrekkelijke aanbiedingen op Black Friday (25 november, de dag na Thanksgiving). Zo is het aandeel van Amazon in de tabletmarkt van 3 naar 7 procent gegroeid. Daarmee neemt het bedrijf in de ranglijst de derde plaats in na Samsung (15 procent) en Apple (24 procent). Die hebben beide minder tablets verkocht dan in 2015, net als Lenovo op plaats 4. Huawei (vijfde plaats) heeft 50 procent (3,2 miljoen) meer van zijn voordelige tablets verscheept dan in 2015, waarvan een derde in het vierde kwartaal.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee