Verkopers smartphones proberen onder garantie uit te komen
Het bleek inderdaad niet eenvoudig om de smartphone gerepareerd te krijgen, zoals de klagers al hadden gemeld. Slechts in de helft van de gevallen werd het mobieltje zonder discussie ingenomen. Bij 2 van de 16 winkels lukte dat ook na lang aandringen niet.
Afschrikkingsmethodes
Verkopers proberen klanten die met een defect kampen, vooral af te schrikken met de dreiging van kosten. Zo werd veel gebruik gemaakt van de waarschuwing dat er onderzoekskosten betaald zouden moeten worden. In één geval wilde de verkoper die zelfs vooraf innen. Dat kan niet door de beugel. Onderzoekskosten mogen pas na 6 maanden gebruik in rekening worden gebracht, en dan nog alleen voor defecten die niet onder de garantie vallen; die garantieperiode is 2 tot 3 jaar. Als een defect niet onder garantie blijkt te vallen, ben je de onderzoekskosten pas verschuldigd als je de reparatie níet laat uitvoeren.
Ook werd gewaarschuwd voor hoge reparatiekosten voor toestellen met lichte gebruikssporen. 'Ruw gebruikt, zeker', was dan het argument. Daar moet je je niet door uit het veld laten staan, aldus de Consumentenbond. Een verkoper kan zich alleen op dat argument beroepen als het defect veroorzaakt is door het gebruik; de eerste 6 maanden is het aan de verkoper om te bewijzen dat dat het geval is.
Waterschade
Het is ook opletten bij de diagnose 'vocht'. Leveranciers stoppen kleine papiertjes in hun mobieltjes die verkleuren als ze met water in aanraking zijn geweest. Maar verkleuring bewijst op zich niet dat het contact met water(damp) de oorzaak van het defect is. Daarvoor moet de winkelier kunnen aantonen dat de blootstelling aan water(damp) geleid heeft tot oxidatie of kortsluiting, en dat dat de reden voor het defect is.
In 2 gevallen werden de klagers ook verwezen naar andere winkels die de reparatie sneller zouden kunnen uitvoeren. Maar in 1 van die gevallen werd verwezen naar een winkel die geen erkende reparateur was, waardoor de fabrieksgarantie verloren zou gaan. Wie zijn iPhone bij de Appel Store in Den Haag gerepareerd wil krijgen, moet wel over enig geduld beschikken. De onderzoekers van de Consumentenbond konden een afspraak maken. Over een week.
Het is dus voor personen die hun smartphone kapot zien gaan zaak om zich goed voor te bereiden en zich nauwkeurig te informeren over hun rechten. Het volledige verslag van het onderzoek is te lezen in de DigitaalGids van maart/april 2015.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee