Vinding Texas Instruments spaart batterij
De chipsets bestaan uit 2 componenten: een 'brandstofmeterschakeling (fuel gauge circuits) en een laadchip (charger). Ze hebben minuscule afmetingen: 2 x 1 millimeter respectievelijk 2,8 mm x 2,8 mm.
Texas Instruments (TI) belooft een 30 procent kortere laadtijd dankzij MaxLife. Dat is althans de uitkomst van tests in het laboratorium; hoe realistisch dat is moet de praktijk nog uitwijzen.
Software-algoritmen voorkomen situaties die batterij degraderen
Bestaande laadtechnieken met een microcontroller of digitale signaalprocessor zijn maar beperkt in staat om de batterijcapaciteit accuraat te voorspellen, aldus de chipfabrikant. De ingebouwde algoritmen van de MaxLife-chipset voorspellen en voorkomen omstandigheden die de capaciteit van de batterij kunnen aantasten, aldus TI.
De verlengde levensduur betekent dat een oplaadbare batterij na een jaar nog nauwelijks aan capaciteit heeft ingeboet. Veel gebruikers van elektronische apparatuur zoals smartphones en tablets laden de ingebouwde accu dagelijks op.
Doorgaans verliezen accu's voor elektronische apparatuur gaandeweg steeds meer capaciteit. Dat is vooral een probleem met apparatuur waarin de batterij vast is ingebouwd en niet door de gebruiker zelf kan worden verwisseld. Vervanging door de fabrikant of een servicebedrijf is dan een dure grap.
Minder zorgen over batterij bij langlopend contract
Dankzij het nieuwe laadsysteem zouden gebruikers zich minder zorgen hoeven te maken over het afsluiten van een langlopend contract voor een mobiele telefoon. In elk geval gedurende het tweede jaar is de batterij dan nog niet aan vervanging toe wegens het teruglopen van de batterijcapaciteit.
Volgens TI werkt de vinding met alle lithium-ionbatterijen, ook met modellen die al op de markt zijn. Bij inkoop per 1000 stuks kosten de beide onderdelen van de MaxLife-chipsets 2,07 respectievelijk 2,50 dollar per stuk.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee