Achteloosheid van surfers ondermijnt internet
Xs4all grijpt de resultaten aan om op te roepen tot een landelijke, door de overheid geïnitieerde campagne om die attitude te veranderen. "Wij bieden allerlei maatregelen aan, zelfs gratis, maar het blijft de verantwoordelijkheid van de gebruiker zelf daar iets mee te doen", zegt Xs4all-woordvoerster Edith Mastenbroek. Bijna een kwart van de consumenten en 20 procent van de zakelijke computergebruikers bekommert zich niet om het frequent actualiseren van hun bescherming tegen virussen. Verder heeft 60 procent van de surfers geen firewall om zichzelf te beschermen tegen hackers en te voorkomen dat de programma’s op hun computer op eigen houtje het internet op gaan. Mastenbroek: "Zij beseffen niet dat zij niet alleen de werking van hun eigen computer in gevaar brengen, maar die van het hele internet." Recente problemen zoals die met MyDoom, kunnen zich alleen voordoen als gevolg van grote hoeveelheden onbeschermde computers. Dat die virusgolven schade aanrichten en de vrijheid op internet compromitteren, beamen respectievelijk 88 en 67 procent van de respondenten. Bijna een op de tien computergebruikers zegt zelfs door de virusproblematiek het plezier in internet en e-mail te hebben verloren. Op safe De overheid trok zich de afgelopen tijd de problematiek aan. Programma’s als Surf op Safe, de Safe Internet Foundation en Kwetsbaarheid Internet (Kwint) hebben diverse websites met adviezen opgeleverd met informatie wat te doen om de virus-, hack- en spamproblematiek te voorkomen. Ook is er te vinden hoe aangifte te doen wanneer de computergebruiker toch strafbare feiten constateert. "De overheid werkt daar al drie jaar samen met het bedrijfsleven hard aan. Je ziet alleen dat het altijd langer duurt dan gewenst", zegt VNO-secretaris ICT-beleid Paul de Graaf. Met websites en adviezen alleen, bereik je slechts de mensen die zich bewust zijn van het probleem, meent Mastenbroek. "Het gaat ons om het probleem hoe je de mensen bereikt die bij wijze van spreken niet eens bedenken dat als hun computer raar doet, die wel eens een virus zou kunnen bevatten." Ronald de Bruin, projectleider van Kwint, legt uit zelf geen publieksgerichte acties te ondernemen, maar zijn organisatie stuurt die wel aan. Kwint levert voorlichtingsmateriaal en advies aan een reeks organisaties waaronder VNO/NCW, MKB Nederland, maar ook computervereniging HCC en de Consumentenbond. De publieksgerichte acties vinden meestal plaats onder het label Surf op Safe zoals recent het uitdelen van muismatten met veiligheidstips bij de ‘HCC-dagen’. Een nieuwe serie tv-spots staat echter niet op het programma, zegt projectleider Willem Boersma van Surf op Safe. "Die kosten veel en de vraag is of ze wel het beoogde rendement opleveren. Wij richten ons liever op cursussen voor bijvoorbeeld ouders en docenten. Ook hebben we een radiospot die commerciële radiostations uit ideële overwegingen gratis uitzenden." Surf op Safe mikt ook op samenwerking met de teams die het politiekeurmerk uitdelen. "Zij komen bij mensen thuis en kunnen naast de beveiliging van het huis ook die van de computer aan de orde stellen." De Consumentenbond ziet de bewustwording toch vooral als gezamenlijke verantwoordelijkheid van ISP’s en de eindgebruikers. "Wij kunnen vervolgens consumenten laten zien welke keuzemogelijkheden er zijn", zegt de woordvoerster van de bond.