Belgische vrouwen mijden internet
Van alle internetgebruikers in België is maar 31 procent vrouw, zo ontdekten de onderzoekers van IDC. Wel valt op dat van de vrouwen die regelmatig online zijn een relatief groot deel – meer dan 25 procent - producten en diensten koopt op internet. Bij de mannen kocht maar 14 procent regelmatig bij webwinkels. Bovendien kopen de vrouwen online andere producten dan mannen. Op hun boodschappenlijstje staan reizen bovenaan (35 procent), gevolgd door boeken en tijdschriften (22 procent) en muziek-CD's en video's (eveneens 22 procent). Bij de mannen is laatstgenoemde productgroep het populairst (59 procent), dan komen evenement-gerelateerde aankopen zoals concertkaartjes (30 procent) en als derde computerhardware en elektronica (26 procent). Belgische bedrijven en consumenten samen kochten vorig jaar voor 3,3 miljard euro op internet. IDC voorziet een onstuimige groei tot 37,1 miljard euro in 2005. Het zwaartepunt ligt bij leveranties tussen bedrijven onderling (business-to-business, B2B). Wel zal de groei in online-verkopen van bedrijven aan consumenten (B2C) relatief sterker zijn. (gke)