Overslaan en naar de inhoud gaan

Belgische vrouwen mijden internet

Het internetgebruik in België blijft achter bij dat in veel andere Europese landen. Uit een in december 2001 gehouden peiling blijkt dat toen 35 procent van de Belgen in de voorgaande drie maanden minstens één keer 'online' was geweest. Vooral de vrouwen laten het afweten.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Van alle internetgebruikers in België is maar 31 procent vrouw, zo ontdekten de onderzoekers van IDC. Wel valt op dat van de vrouwen die regelmatig online zijn een relatief groot deel – meer dan 25 procent - producten en diensten koopt op internet. Bij de mannen kocht maar 14 procent regelmatig bij webwinkels. Bovendien kopen de vrouwen online andere producten dan mannen. Op hun boodschappenlijstje staan reizen bovenaan (35 procent), gevolgd door boeken en tijdschriften (22 procent) en muziek-CD's en video's (eveneens 22 procent). Bij de mannen is laatstgenoemde productgroep het populairst (59 procent), dan komen evenement-gerelateerde aankopen zoals concertkaartjes (30 procent) en als derde computerhardware en elektronica (26 procent). Belgische bedrijven en consumenten samen kochten vorig jaar voor 3,3 miljard euro op internet. IDC voorziet een onstuimige groei tot 37,1 miljard euro in 2005. Het zwaartepunt ligt bij leveranties tussen bedrijven onderling (business-to-business, B2B). Wel zal de groei in online-verkopen van bedrijven aan consumenten (B2C) relatief sterker zijn. (gke)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in