Commentaar: Gestoord, dat hele internet
Merkwaardig genoeg deed de storing zich voor in een ouder deel van het netwerk. Enkele maanden geleden traden storingen op aan het gloednieuwe geavanceerde ALL-IP-net dat duidelijk nog niet van al zijn kinderziekten was ontdaan. Deze week ging het echter om het aloude ATM-net, dat binnenkort vervangen wordt door ALL-IP. Ondanks de anciënniteit stonden de technici met de handen in het haar. De apparatuur in het belangrijkste knooppunt in Amsterdam raakte op onverklaarbare wijze in een rebootcyclus en trok andere apparatuur daar in mee. Het internet vormt in toenemende mate een levensader voor de bedrijfsvoering. De datacommunicatie met nevenvestigingen en met het datacentrum is ervan afhankelijk net als het vaste telefoonverkeer via VoIP. Met goede SLA’s komen bedrijven wel in aanmerking voor een tegemoetkoming in de schade. Maar verloren uren van werknemers die hun webapplicaties niet kunnen benaderen en de mogelijk gemiste opdrachten zijn daarmee niet terug. Simon Hania, technisch directeur van XS4ALL, merkt op dat deze problemen nog eens het belang van concurrentie op infrastructuur duidelijk maken. Bedrijven doen er goed aan een back-upverbinding te regelen via een andere infrastructuur, bijvoorbeeld bij een kabelexploitant of draadloos met UMTS. Voor grotere bedrijven is deze aanpak wellicht een oplossing. De investeringen en abonnementskosten van zo’n back-upvoorziening zullen echter voor een thuiswerker of kleine zelfstandige economisch niet verantwoord zijn, terwijl deze groep elektronische werkers onevenredig hard werd getroffen door de storing. Thijs Doorenbosch is redacteur van Automatisering Gids