'Consumenten zien gevaren internet niet'
Ongeveer 62 procent van de internetters heeft het afgelopen een probleem met de veiligheid van zijn computer gehad, aldus de Consumentenbond. Het gaat dan om gevallen van ongewenste reclame via de e-mail tot diefstal van bijvoorbeeld geld van een digitale bankrekening. Internetproviders en softwareleveranciers bieden volgens de Consumentenbond te weinig bescherming. Zes van de tien onderzochte providers laten meer dan een op de tien virusmails door. Onacceptabel, meent de bond, want mensen verwachten veilig te zijn. Alleen Casema, Multikabel en Tiscali houden alle virussen tegen. Ook de spamfilters laten te wensen over, stelt de Consumentenbond. Zo laat de filter van Casema zes op de tien ongewenste mails door. Bij XS4ALL komt 30 procent van de reclame in de inbox van het e-mailprogramma terecht. Daar komt bij dat veel providers draadloze netwerken standaard onbeveiligd afleveren. Vreemden kunnen dan makkelijk gebruik maken van deze internetverbinding. Alleen UPC denkt aan de beveiliging. Het is onverstandig de beveiliging van personal computers over te laten aan de consumenten zelf, vindt de Consumentenbond. De gemiddelde consument kan de ontwikkelingen op het gebied van virussen en andere bedreigingen niet bijhouden. Providers en softwarebedrijven moeten verantwoordelijk worden voor de beveiliging. Daarvoor moeten normen komen, waarop de branche kan worden afgerekend. Als iemand dan last heeft van bijvoorbeeld virussen, dan moet hij zijn geld van de virusbestrijder terug kunnen krijgen. (anp)