De dove helpt de blinde, op internet
Gehandicapten lijken een interessante doelgroep voor e-commerce. Maar Ursinus ontdekte tot zijn verbazing dat zelfs doven niet onmiddellijk warmlopen voor het web. De onderzoekers van Drempels Weg ontdekken bovendien nog tal van nadelen aan de websites van grote Nederlandse bedrijven en instellingen. In de afgelopen maand maakten ze bekend dat de financiële dienstverleners nog geen volwaardig alternatief voor hun kantorennet aanbieden. Geldschieter Volksgezondheid, Welzijn en Sport doet het al beter. “Nog wel een beetje ambtenarentaal, maar het is een stap in de goede richting.” Van de financiële dienstverleners kwam Fortis het slechtst uit de bus. De Belastingdienst was het ‘minst slecht’. Drempels Weg beoordeelt de website aan de hand van criteria die door gehandicapten zijn aangedragen. De meeste verschillen nauwelijks van die van gewone gebruikers. “Is de navigatie duidelijk? Kun je makkelijk zoeken? Is de informatie begrijpelijk?”, geeft Ursinus wat voorbeelden. “Soms is het gewoon moeilijk om een specifiek product van een bedrijf terug te vinden op de website.” Ursinus praat ook als vakman. Hij pleit ook voor het consequent hanteren van de richtlijnen van het World Wide Web-consortium W3C. Daardoor worden sites toegankelijker voor gehandicapten én voor de beheerder. Het doordacht inzetten van stylesheets, frames, afbeeldingen en imagemaps komt de beheersbaarheid van de site ten goede. Een logische naamgeving van de frames helpt ook visueel gehandicapten. Die ‘lezen’ die titels en navigeren zo door een site. Toegankelijke vormgeving Drempels Weg benadrukt vooral het belang van toegankelijke vormgeving. “Doven lezen in het algemeen minder goed dan anderen”, vertelt Ursinus. “Dan helpt het niet als de regels te lang zijn. Je ziet wel eens dat de breedte van een tekst meeschaalt met het schermformaat. Ik heb een 21-inch scherm”, lacht hij. “De zinnen mogen niet te lang zijn. Een logische paragrafering maakt de teksten toegankelijker. Doven zijn beperkt in hun taal. Die hebben soms al moeite met een teletekstpagina. Zorg ook voor voldoende contrast met de achtergrond. Soms wordt er met de huisstijlrichtlijnen in de hand een onleesbare site gemaakt. Dan moet je flexibel genoeg zijn om dat te verbeteren.” Visueel gehandicapten maken gebruik van braillelezers die de HTML-tekst vertalen. Ze missen de informatie die alleen wordt weergegeven in grafisch weergegeven teksten. Een simpele ‘alt tag’ kan dan al uitkomst bieden. Op die manier kan ook elke foto worden voorzien van een bijschriftje. “Een kleine moeite, maar iedereen heeft er plezier van”, is de overtuiging van Ursinus. Enorme doelgroep De 25-jarige internetspecialist werkt niet alleen aan sites van zijn werkgever en diens klanten. Hij is vooral bekend door zijn initiatief Doof.nl. Het werken voor doven heeft Ursinus geleerd de internethype te relativeren. Zelfs de mensen die in hun sociale leven belemmerd worden door een handicap, lopen niet zo maar warm voor het voornamelijk visuele medium. Toch is het een doelgroep die interessant is voor e-commerce. “We hebben in ons land twintigduizend stokdoven. Zo’n vijftigduizend zijn enigszins doof en slechthorend. Maar er is ook een enorme groep mensen met ouderdomsdoofheid. Die omvat een miljoen landgenoten. De doelgroep gehandicapten kan een onderneming al helemaal niet verwaarlozen. Ursinus kent de precieze aantallen ook niet, maar hij herinnert zich de titel van een televisieprogramma waarin hij ooit verscheen. “Eén op tien. Tien procent van de Nederlanders is op één of andere manier gehinderd in zijn communicatie of mobiliteit. Anderhalf miljoen mensen.” Verbeteringen aan een site komen nog meer doelgroepen ten goede. “Niet alleen gehandicapten, ook allochtonen en ouderen hebben hun beperkingen. Tel die groepen bij elkaar op en je hebt echt een enorme doelgroep.” Integratie onderneming Als vertegenwoordiger van de veeleisende doelgroepen verbaast Ursinus zich erover dat bedrijven internet zo weinig benutten. In zijn dagelijks werk vecht hij voor de integratie van de site in het communicatiebeleid. “De website hangt er vaak maar een beetje bij. De bezoekers worden aan hun lot over gelaten. Hier bij InterAcces kunnen we nu het surfgedrag van bezoekers volgen. Als iemand veel belangstelling toont voor vacatures, kunnen we inbreken en vragen of de persoon misschien nadere informatie wil. Andersom moet iemand die een site bezoekt, maar niet direct kan vinden wat hij zoekt, vlot contact kunnen leggen.” Ursinus is enthousiast over de tool www.liveperson.com, die het zelfs mogelijk maakt om met de bezoeker mee te surfen over de site. “De website is nog te vaak een speeltje van de IT-afdeling. De kloof met de binnendienst is nog veel te groot. Daardoor laten bedrijven kansen liggen.” Pascal Ursinus