ECP.NL: ‘Internet verlaagt toetredingsdrempels niet’
De onderzoekers hebben vier bedrijfsmodellen tegen het licht gehouden: het e-tailing-model, business-to-business-marktplaatsen, application service providers en het advertentiemodel. Het rapport plaatst grote vraagtekens bij de levensvatbaarheid van dat laatste model. Als medium dat gebruikt wordt om gericht informatie te zoeken, lijkt internet zich niet echt te lenen voor adverteren. Banner-advertenties worden de laatste jaren steeds minder aangeklikt. Bedrijven die het van advertentie-inkomsten moeten hebben gaat het niet voor de wind. De andere modellen bieden meer perspectief, zij het onder voorwaarden. Het rapport noemt als belangrijkste voorwaarden vaste klantrelaties, vertrouwen bij de klanten, beperkte kopieerbaarheid van de formule, grote schaalbaarheid en een duidelijk herkenbare ‘value proposition’. Dat heeft een aantal consequenties. De belangrijkste is wel dat bestaande bedrijven sterk in het voordeel zijn. Internet brengt daar geen verandering in. Klanten werven en behouden vraagt grote investeringen. Voor bedrijven die nog geen klantenkring hebben, zijn dergelijke investeringen onoverkomelijk.