Overslaan en naar de inhoud gaan

ECP.NL: ‘Internet verlaagt toetredingsdrempels niet’

Zo luidt, vrij vertaald, de conclusie van het rapport ‘Return to the bottom line’. Het onderzoek is in opdracht van het Electronic Commerce Platform Nederland (ECP.NL) uitgevoerd door Dialogic in samenwerking met instituut Ditse van de Technische Universiteit Delft.
Business
Shutterstock
Shutterstock

De onderzoekers hebben vier bedrijfsmodellen tegen het licht gehouden: het e-tailing-model, business-to-business-marktplaatsen, application service providers en het advertentiemodel. Het rapport plaatst grote vraagtekens bij de levensvatbaarheid van dat laatste model. Als medium dat gebruikt wordt om gericht informatie te zoeken, lijkt internet zich niet echt te lenen voor adverteren. Banner-advertenties worden de laatste jaren steeds minder aangeklikt. Bedrijven die het van advertentie-inkomsten moeten hebben gaat het niet voor de wind. De andere modellen bieden meer perspectief, zij het onder voorwaarden. Het rapport noemt als belangrijkste voorwaarden vaste klantrelaties, vertrouwen bij de klanten, beperkte kopieerbaarheid van de formule, grote schaalbaarheid en een duidelijk herkenbare ‘value proposition’. Dat heeft een aantal consequenties. De belangrijkste is wel dat bestaande bedrijven sterk in het voordeel zijn. Internet brengt daar geen verandering in. Klanten werven en behouden vraagt grote investeringen. Voor bedrijven die nog geen klantenkring hebben, zijn dergelijke investeringen onoverkomelijk.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in