Floppy disk nog altijd cruciaal in vliegtuigtype waar Amerikaanse president mee reist
Het is een van de voorbeelden die Ars Technica aanhaalt om aan te tonen dat floppy disks voorlopig nog niet zijn verdwenen. De updates aan het flight management system van de 747-200 worden elke 28 dagen uitgevoerd volgens een vast schema, dat al tot 2029 is ingeroosterd. De vliegtuigen zijn - op de twee Air Force One-toestellen na - alleen nog in gebruik als vrachtvliegtuig.
Davit Niazashvili - onderhoudsmonteur bij de Gregoriaanse vrachtvervoerder Geosky - vertelt aan Ars Technica dat het bedrijf twee 747-200-toestellen in gebruik heeft die 36 jaar geleden nieuw aan British Airways werden geleverd. Hij zegt dat het best lastig is aan de floppy's te komen. Vooral de kwaliteit laat te wensen over. Hij kan ze ongeveer drie keer gebruiken en moet ze dan weggooien omdat ze onbetrouwbaar zijn.
De updates zijn onder meer nodig om essentiële gegevens in het vliegtuig te krijgen zoals veranderingen aan startbanen en het navigatiesysteem. Niazashvili heeft speciaal voor de updates aan het flight management een externe floppydrive moeten kopen omdat er in het bedrijf geen computer meer was met een interne drive. Na het laden van de data op de floppy's loopt iemand met de disks naar het vliegtuig om ze daar in een drive te stoppen. De hele procedure kost ongeveer een uur.
Ombouw is duur en onnodig
Ars Technica houdt overigens een kleine slag om de arm wat betreft het gebruik van de floppy's voor het updaten van de Air Force One omdat de Amerikaanse Defensie daar geen informatie over geeft. Het is mogelijk dat de floppydrives in die toestellen zijn vervangen door een slot voor een USB-stick of een SD-kaartje. Zelfs ombouw tot een draadloze overdracht behoort tot de mogelijkheden, maar al die aanpassingen kosten vele duizenden dollars per vliegtuig en er lijkt geen reden toe zolang het bestaande systeem werkt.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee