Overslaan en naar de inhoud gaan

Informatie sollicitanten op internet tweesnijdend zwaard

Dat blijkt uit onderzoek onder 3169 hoofden personeelszaken en 8785 werknemers door Harris Interactive in opdracht van de Amerikaanse banensite Careerbuilder.com. Van de ondervraagde HR-managers gaf 22 procent aan dat ze sollicitanten screenen via internet. Dat is een verdubbeling vergeleken bij 2006, toen dezelfde vraag gesteld werd. Dat percentage zal nog stijgen: 9 procent van de ondervraagden is wel van plan in de toekomst het internetprofiel van kandidaten in de beoordeling te betrekken.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Van de 22 procent HR-managers die kandidaten nu al via internet screenen gaf 34 procent te kennen dat ze wel eens kandidaten afgeschreven hebben op grond van gegevens die ze op sociale netwerksites of persoonlijke sites over de sollicitant hebben gevonden. Daarbij struikelen ze naar eigen zeggen vooral over de volgende 'zonden' van kandidaten:

  • informatie over drank- of drugsgebruik - 41 %
  • aanstootgevende of ongepaste teksten en afbeeldingen - 40 %
  • gebrek aan communicatieve vaardigheden op internet - 29 %
  • kritiek op voormalige werkgever of ex-collega's - 28 %
  • leugens over de werkelijk behaalde diploma's en werkervaring - 27 %
  • discriminerende opmerkingen over ras, geslacht, geloof en dergelijke - 22 %
  • onprofessioneel aandoende 'internet'naam - 22 %
  • informatie over mogelijke betrokkenheid bij crimineel gedrag - 21 %
  • publiceren van vertrouwelijke informatie over eerdere werkgevers - 19 %

Dat betekent niet dat de activiteiten van sollicitanten op internet alleen negatief kunnen uitpakken. 24 procent van de HR-managers zegt namelijk ook wel eens informatie over kandidaten op internet te vinden die in hun voordeel spreekt. Het gaat dan met name om:

  • informatie over de achtergrond van de kandidaat die de kandidatuur versterkt - 48 %
  • goede communicatieve vaardigheden op internet - 43 %
  • uitstraling van de kandidaat online past bij de bedrijfscultuur - 40 %
  • een professioneel ogende site van de kandidaat - 36 %
  • goede referenties online van derden - 31 %
  • kandidaat geeft blijk van brede belangstelling - 30 %
  • onderscheidingen en complimenten die de kandiaat ten deel zijn gevallen - 29 %
  • kandidaat geeft er blijk van een creatieve geest te bezitten - 24 %

Werknemers zijn zich nog niet erg bewust van de invloed die de informatie die ze op internet rondstrooien kan hebben bij sollicitaties. Slechts 16 procent van de ondervraagde werknemers die actief zijn op socialenetwerksites, werkt zijn pagina's actief bij met de gevolgen voor sollicitaties in het achterhoofd. Careerbuilder.com verstrekt daarom potentiële sollicitanten de volgende adviezen:

  1. Ruim je digitale rotzooi op. Verwijder foto's, teksten en links die een potentiële werkgever een verkeerd beeld kunnen geven voordat je begint te solliciteren.
  2. Werk je profiel regelmatig bij. Vergeet niet om te vermelden wat je bereikt hebt, zowel op je werk als in de privésfeer.
  3. Houd in de gaten wat er aan reacties binnen komt. Wellicht kun je reacties zelfs beter maar blokkeren. Je hebt immers geen invloed op de uitingen van anderen op jouw site.
  4. Wees selectief bij het aansluiten bij groepen. Het lijkt misschien onschuldig om deel uit te maken van de groep 'Drinkebroers', maar een HR-manager zal daar toch met andere ogen naar kijken. Om dezelfde reden kun je beter ook maar selectief zijn in het accepteren van 'vrienden'.
  5. Sluit je site af. Het is een overweging waard je profiel 'privé' te maken, zodat alleen personen die je toegang geeft er naar kunnen kijken.
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in