Japanse R&D komt naar internet
Een reeks grote Japanse bedrijven heeft de handen ineengeslagen op het gebied van onderzoek en ontwikkeling. Via een eigen website probeert men mensen met goede ideeën en bedrijven die zo'n idee verder willen ontwikkelen bij elkaar te brengen. Het initiatief is genomen door Seiko, die een aantal grote ondernemingen zoals Sony, Hitachi en NTT DoCoMo heeft weten te interesseren. Er hebben zich al honderd bedrijven aangemeld.
De betrokkenen hebben geruime tijd besteed aan het uitwerken van een concept voor een R&D-website. Eind 2000 zijn de eerste plannen gesmeed en binnenkort gaat de website de lucht in. In de tussentijd zijn al een tiental projecten opgezet, die doorgaans te groot zijn om door een enkel bedrijf te worden uitgevoerd. Een voorbeeld is het gebruik van de camera in een mobiele telefoon voor het lezen van barcodes in bijvoorbeeld winkels. Via een sms- of MMS-bericht kan de bezitter van de telefoon nadere informatie krijgen over het product waar de streepjescode op zit. (rak)