Nederlanders kopen meer via internet
Den Haag, 11.50 - Nederlanders hebben vorig jaar voor 72 procent meer gekocht via internet. Daarmee is een totale omzet bereikt van 554 miljoen euro. De groei is echter afgenomen ten opzichte van 2000, toen de omzet met 119 procent steeg. Dat constateert de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, die zich baseert op cijfers van het CBS, Hoofd Bedrijfsschap Detailhandel en Blauw Research.
Dat de groei vorig jaar kleiner was dan in 2000 ligt volgens Thuiswinkel.nl aan de grotere omvang van de markt. Het aantal mensen dat via internet koopt is in 2001 gestegen met 43 procent tot twee miljoen. De 554 miljoen euro omzet die online wordt behaald is overigens nog geen procent van de totale omzet van de detailhandel. De webwinkels zijn goed voor 88 procent van de omzet die is gerealiseerd middels online-aankopen. Het aandeel van deze winkels stijgt nog steeds. Dat is volgens de onderzoekers te danken aan de vergroting van het assortiment. (tdv)