Storing Belastingdienst begon door doseringsfout
"Je kunt het inloggen op MijnBelastingdienst om aangifte te doen vergelijken met het oprijden van een snelweg via een oprit", mailt een woordvoerder van de Belastingdienst. Hij antwoordt op vragen van AG Connect over de oorzaak of regio van de (vermoede) oorzaak van de flinke storing van vorige week. Daardoor konden particulieren en ondernemers vanaf maandagochtend (1 maart, de eerste aangiftedag) niet betrouwbaar inloggen op Mijn Belastingdienst.
Toeritdosering
Het onderdeel van de complexe IT-infrastructuur van de Belastingdienst waar de storing zijn oorsprong heeft, is de dosering van gebruikers voor het gelijktijdig inloggen. De woordvoerder hanteert de metafoor van de 'digitale oprit'. "Succesvol inloggen betekent invoegen op de snelweg. De Belastingdienst heeft 4 van deze opritten, waardoor een groot aantal mensen tegelijk kan inloggen en aangifte doen. Bij te veel gebruikers wordt toeritdosering toegepast, net als bij een snelweg, met een stoplicht op de oprit."
"Door nog onbekende oorzaak functioneerde dat stoplicht niet goed en raakte de toerit verstopt of was de doorstroming op de toerit onvoldoende. Dat hebben we nu opgelost. Mensen kunnen nu weer normaal aangifte doen – invoegen op de snelweg dus. En als ze hun aangifte versturen, verlaten ze zogezegd weer de snelweg."
Desondanks houdt de Belastingdienst het aantal gelijktijdige gebruikers nog laag. Deze aanpak heeft aanvankelijk geleid tot speculatie over een DDoS (distributed denial of services) - al dan niet door kwaadwillenden als aanval ingezet. Daarover heeft de Belastingdienst ontkennende verklaringen afgegeven.
Op ander moment proberen
"Om de doorstroming op de snelweg op orde te houden, blijven we gebruik maken van de toeritdosering met een werkend stoplicht. Het kan dus zijn dat je soms gedurende een tijd voor een stoplicht moet wachten. Dit laten we dan zien door middel van een aparte pagina. We vragen mensen het dan op een ander moment te proberen."
"We lijken erin geslaagd te zijn de storing te verhelpen. Maar we schalen nu geleidelijk op, om zo zeker te weten dat het ICT-landschap stabiel is en mensen die ingelogd zijn, dat succesvol kunnen afronden. Die capaciteit willen we nu stapsgewijs naar 50.000 brengen. Meestentijds is dat voldoende om de vraag aan te kunnen." Het eerder door de Belastingdienst genoemde aantal van 140.000 ingelogde gebruikers is een maximum, zo laat de woordvoerder weten aan AG Connect.
Update:
De woordvoerder van de Belastingdienst corrigeert nog dat het inloggen op MijnBelastingdienst wél mogelijk was: "Er zijn altijd aangiftes blijven binnenkomen. Tot 8 maart zijn er ruim 1,6 miljoen aangiftes binnengekomen: Aangifte inkomstenbelasting 2020 - Over de Belastingdienst".
AG Connect heeft dan ook aangepast dat particulieren en ondernemers 'niet betrouwbaar' konden inloggen, in plaats van 'niet inloggen'.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee