Tesla's hebben last van ernstig probleem met geheugen
De problemen manifesteren zich in de vorm van de uitval of storingen aan het grote display in het dashbord. Ook weigeren sommige auto's op te laden, zet Inside EVs uiteen. Het probleem zit in de SSD-chips die na een aantal jaar en vele schrijfacties uitgeput raken. Het blijkt te draaien om een klassiek probleem dat de mensen die de software ontwerpen te weinig rekening houden met de manier waarop de output fysiek wordt opgeslagen.
De kern van het probleem zit in de enorme hoeveelheden logdata die de Media Control Unit (MCU) genereert. Die data wordt opgeslagen op een 8GB eMMMC flash chip die is voorzien van een eigen controller. Die controller moet er voor zorgen dat dat gegevens op de flash-chip zo goed mogelijk worden verdeeld zodat de slijtage van de SSD evenwichtig plaatsvindt.
Tweekoppig monster teistert de SSD
De firmware van de flash chip controller is echter in een aantal jaar gegroeid van 30 MB naar 1 GB. Het gevolg is dat de grote hoeveelheid loggegevens in een kleinere ruimte moeten worden opgeslagen waardoor de slijtage sneller optreedt. Het is onduidelijk waarom de MCU zo veel data genereert. Voor zover bekend worden deze gegevens vrijwel niet gebruikt.
Het vervangen van de flashchip is geen eenvoudige klus. Biedt de eigenaar zijn auto bij Tesla aan, vervangen de technici niet de opslagchip, maar het volledige elektronische bord, een kostenpost van 1800 dollar. Het kan goedkoper met de oplossing van een derde partij. Het is namelijk mogelijk alleen de SSD te vervangen door een RAM-chip. Die heeft geen problemen met slijtage, maar zodra de stroom wordt onderbroken zijn de gegevens weg, in tegenstelling tot bij de flash chip.
Dat probleem zou uiteindelijk ook verholpen kunnen worden met een non-volatile RAM-chip, maar die zijn nu nog niet voldoende uitontwikkeld om een volwaardig alternatief te bieden voor volatile RAM.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee