Vertraagde software bezorgt strandgasten Hoek van Holland mogelijk teleurstelling
De maatregelen rondom het coronavirus hebben wat betreft de planning van het project roet in het eten gegooid, zo blijkt uit de meest recente voortgangsrapportage van gemeente Rotterdam. Omdat geïnteresseerde partijen door corona-maatregelen thuis moesten werken, is er om uitstel gevraagd voor inschrijving van aanbestedingen voor de baan, stations en de bovenleiding. De planning is nu dat het project aan het einde van de huidige zomer aan een partij wordt gegund.
Software vertraagd
Een vertragende factor is de software voor de ombouw van Hoekse Lijn. Leverancier Bombardier heeft namelijk enkele beperkingen in de software ontdekt die ervoor zorgen dat de Centrale Verkeersleiding nu nog met aparte instructies werkt. Er is een update gepland waarin de belangrijkste beperkingen worden opgeheven. Die wordt -als alles volgens plan verloopt- rond september 2021 afgerond.
Maar of de spoorbeveiliging voor het laatste gedeelte ook volgens die planning wordt afgerond, is nog onzeker, zo schrijft Spoorpro.nl. Leveranciers Bombiardier maakt namelijk nog geen planning hiervoor bekend. Tot nu toe wordt ervan uitgegaan dat strandgasten voor het strandseizoen 2022 per trein naar het strand kunnen.
Strand voor trein onbereikbaar
De Hoekse Lijn werd het afgelopen jaar al in gebruik genomen en rijdt sindsdien succesvol van Schiedam Centrum naar Hoek van Holland Haven. Zolang de update van de software voor spoorbeveiliging nog niet gerealiseerd is, kan het laatste stukje mogelijk niet worden doorgetrokken en moeten strandbezoekers een andere manier vinden om bij het strand te komen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee