Adverteerders hekelen 'do not track' in IE10
De reclamebranche vreest dat veel gebruikers niet de moeite zullen nemen – als ze dat al willen – om IE10 geen ‘do not track’-verzoeken aan adverteerders te laten sturen. Adverteerders die op zulke verzoeken ingaan, snijden zichzelf in de vingers. Ze kunnen geen gerichte reclame meer op de gebruikers afsturen die rekening houden met surfgedrag. Zulke gerichte reclame is veel effectiever en de plaatsingstarieven zijn dan ook gemiddeld 2,5 keer zo hoog, meldt The Financial Times.
Adverteerders willen dat gebruikers zich actief afmelden
De advocaat van het Interactive Advertising Bureau zei tegen de Britse zakenkrant dat bedrijven “het zich domweg niet kunnen veroorloven” om vrijwillig een substantiële inkomstenstroom af te sluiten. Adverteerders zullen daarom de ‘do no track’-verzoeken van IE10 naast zich neerleggen, verwacht hij.
De reclamebranche voelt meer voor een systeem waarbij de gebruiker actief moeten vragen om niet (meer) gevolgd te worden.
Privacybeschermers daarentegen denken dat weigering de reclamebranche in conflict brengt met de toezichthouders in de VS en Europa. Maar ze vinden ook dat Microsoft dit initiatief niet op eigen houtje zou moeten nemen. Er zijn volgens hen do-not-track afspraken nodig waar de hele sector zich bij aansluit.
Microsoft zegt op te komen voor de privacy
Microsoft zegt de voorziening in IE10 te hebben opgenomen om de privacy van gebruikers beter te beschermen. Achterdochtige critici zetten daar vraagtekens bij. Microsoft zou op deze manier vooral zijn concurrent Google dwarszitten. Googles inkomsten zijn bijna volledig afhankelijk van advertenties bij zoekresultaten, voor Microsoft zijn ze van geringe betekening.
Brendon Lynch, chief privacy officer van Microsoft, schrijft in het blog ‘Microsoft on the Issues’ dat DNT in IE10 helderheid schept en ‘het idee van privacy als de gangbare toestand vooruit helpt’. Lynch meent overigens dat Microsoft een “uniek perspectief” op de kwestie heeft omdat het zelf ook een groeiende online-advertentietak heeft.
Microsoft gaat volgens Lynch lobby’en bij relevante bedrijfstakken, bij de overheid en standaardisatie-instituten om de DNT-verzoeken van browsers te respecteren. De komende maanden wil het softwarebedrijf met de reclamesector rond de tafel gaan zitten om af te spreken hoe do-not-track in de praktijk wordt geïmplementeerd.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee