Arbitrage: bruikbaar in slotfase van een IT-project?
IT-conflicten zijn er in soorten en maten. Inmiddels klassiek en nog steeds wijdverspreid zijn de ontelbare geschillen over te late oplevering van deliverables, de vermeend ondermaatse kwaliteit van systemen en de overschrijding van budgetafspraken. Teleurstellingen, frustraties, chaos, verkwisting van geldmiddelen en verharding van persoonlijke relaties zijn niet zelden het trieste gevolg.
De praktijk laat zien dat opdrachtgevers en IT-bedrijven dikwijls bereid en in staat zijn hun geschillen onderling - dus buiten de rechter om - te ‘settelen’. Als dat onverhoopt niet lukt en een der partijen er vervolgens voor kiest om de degens met de ander te kruisen, grijpt men dikwijls naar zwaar juridisch geschut. De opdrachtgever die meent onvoldoende waar voor zijn geld te hebben gekregen, trekt wellicht de stekker uit het IT-contract. Ontbinding van het contract gaat veelal gepaard met het terugvorderen van de factuurbedragen die inmiddels aan het IT-bedrijf zijn voldaan en met het claimen van schadevergoeding. Zo’n cumulatie van financiële aanspraken loopt vaak al snel flink in de papieren. Het IT-bedrijf daarentegen verweert zich mogelijk met het standpunt dat het opgeleverde wel terdege deugt en aan de eisen van het IT-contract beantwoordt. Ook kan het IT-bedrijf de opdrachtgever verwijten zelf steken te hebben laten vallen, bijvoorbeeld vanwege gebrekkige medewerking aan het welslagen van het project. Het IT-bedrijf kan in dat geval betaling van de nog openstaande facturen verlangen.