Overslaan en naar de inhoud gaan

CONFLict: Let toch op die ingebrekestelling

Een escalatie bij een ICT-implementatie volgt meestal een vast stramien. Op basis van een uitgebreid RFP hebben meerdere leveranciers zich gepresenteerd en een voorstel neergelegd. Vervolgens is door de opdrachtgever gekozen voor de partij die op het eerste gezicht het meest te bieden heeft. Partijen zijn dan nog fris en enthousiast en weten één ding zeker: dit project gaat slagen.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Gaandeweg de rit blijkt het traject toch gecompliceerder te zijn dan ingeschat; de tijdsplanning blijkt niet te worden gehaald en niet zelden ontstaan nare meerwerkdiscussies. De eerste scheurtjes ontstaan in het vertrouwen, maar partijen doen er nog alles aan om de moeilijkheden te overwinnen. Als ook de nieuwe planning niet wordt gehaald, groeit de frustratie bij de opdrachtgever. De irritatie loopt hoog op en de projectleiders van opdrachtgever en leverancier komen steeds meer tegenover elkaar te staan. En dan… volgt de clash. De leverancier wordt de laan uitgestuurd; de overeenkomst ontbonden. Hij mag het project niet meer afmaken en er wordt een andere leverancier gezocht om het project af te ronden; soms gaat er zelfs volledig een streep door de implementatie.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in