FTC onderzoekt of Amerikanen nieuwe privacyregels willen
De FTC maakt zich zorgen over ‘commercieel toezicht’ waarbij bedrijven informatie van mensen verzamelen en analyseren om er financieel van te profiteren. Door nieuwe technologie kan er doorlopend worden meegekeken met het privéleven van mensen. De enorme hoeveelheid verzamelde gegevens zorgt ervoor dat identiteitsdiefstel een risico wordt.
“De Federal Trade Commission vraagt het publiek om na te gaan of er nieuwe regels nodig zijn om de privacy en informatie van mensen in de commerciële surveillance-economie te beschermen”, zo meldt de organisatie op zijn website. Consumenten zouden onder meer te weinig keuze hebben in het wel of niet afstaan van informatie aan bedrijven.
Nieuwe wetgeving
De resultaten van het onderzoek moeten worden meegenomen in nieuwe wetgeving op privacygebied. De FTC is onder meer op zoek naar consumenten die schade hebben ondervonden door bedrijven vanwege hun verzamelde data. Ook wordt er gevraagd naar wensen van burger op als het gaat om meer regelgeving voor bepaalde type data. Alle Amerikanen mogen suggesties doen tijdens een openbare inspreekavond.
Onlangs bleek uit onderzoek dat bedrijven uit de Verenigde Staten gezamenlijk bijna 3 miljard profielen hebben gebouwd van ‘actief zwangere’ vrouwen en vrouwen die producten gerelateerd aan zwangerschap kopen. De gegevens worden te koop aangeboden op internet.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee