Gerichte ads kosten LinkedIn nu 310 miljoen euro door Ierse boete
LinkedIn krijgt een boete van 310 miljoen euro van de Ierse toezichthouder DPC. Het netwerkplatform zou de persoonlijke gegevens van gebruikers hebben misbruikt voor gerichte advertenties.
Het is de eerste Europese boete voor het zakelijke socialemediaplatform, dat eigendom is van Microsoft. LinkedIn moet van de toezichthouders de verwerking van gegevens in overeenstemming brengen met de Europese regelgeving hierover. Die is in 2018 ingevoerd om consumenten te beschermen tegen inbreuken op persoonsgegevens.
Data direct én via derden
Toezichthouders over de hele wereld proberen al jaren grote techbedrijven te reguleren als het gaat om databescherming of oneerlijke concurrentie.
De boete volgt op een onderzoek van DPC naar de rechtmatigheid, eerlijkheid en transparantie van de verwerking van persoonsgegevens van LinkedIn-gebruikers voor gedragsanalyse en gerichte reclame. Dat gaat zowel om gegevens die gebruikers direct aan LinkedIn verstrekken, zoals over opleiding of werkplek, als over gegevens die via derde partijen over de gebruikers zijn verkregen.
Begonnen na Franse klacht
LinkedIn heeft zich niet voldoende gehouden aan de regels bij het verwerken van die persoonsgegevens, is de conclusie van DPC. Het rechtmatig verwerken van persoonsgegevens is een "fundamenteel aspect" van de wetgeving rondom gegevensbescherming, stelt Graham Doyle, bestuurder bij DPC. "Het verwerken van persoonsgegevens zonder passende juridische grondslag is een duidelijke en ernstige schending van het recht van betrokkenen op gegevensbescherming."
De DPC startte het onderzoek in 2018 na een klacht van een Franse non-profitorganisatie.
In Ierland zitten meerdere Europese hoofdkantoren van grote techbedrijven, waaronder Microsoft, Apple, Google en Meta.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee