Minister wuift zorgen over capaciteitsgebrek AP weg
De Kamervragen werden gesteld naar aanleiding van een sterke stijging van het aantal incidenten rondom hacking, phishing of malware om persoonsgegevens buit te maken, waarvan de rapportage Datalekken 2020 van de AP melding maakt.
Op aanvullende vragen over een tekort aan capaciteit van de AP, die daardoor niet in staat zou zijn om actie te ondernemen, reageert Dekker defensief. Het is volgens hem niet mogelijk om aan te geven of het niet oppakken van gemelde datalekken te wijten is aan capaciteitsgebrek, omdat niet elke melding automatisch om ingrijpen van de AP vraagt.
In 2020 ontving de AP 23.976 meldingen van datalekken, zo meldt Dekker. Uit de rapportage Datalekken 2020 van de AP blijkt dat de AP in 1.736 gevallen actie heeft ondernomen. Volgens Dekker kan dat naar aanleiding van datalekmeldingen zijn, maar ook als de AP een datalek vermoedt door klachten, tips of andere datalekmeldingen.
Afname aantal datalekmeldingen
Hij geeft daarnaast aan dat er weliswaar een toename van hacking en malware gemeld wordt van 271 meldingen, maar ook dat het totaal aantal datalekmeldingen neemt echter af met 2.980 meldingen. Volgens Dekker impliceert dit dat er niet meer capaciteit nodig is, maar een herprioritering van de bestaande capaciteit. Het is volgens de minister aan de AP om haar capaciteit risico-gestuurd in te zetten.
De Autoriteit Persoonsgegevens gaf zelf begin 2020 aan onvoldoende capaciteit te hebben om burgers snel genoeg te helpen bij een klacht over een mogelijke privacyschending. Door de uitbraak van het coronavirus in Nederland mocht de Autoriteit Persoonsgegevens flink aan de bak. Intussen adviseerde de organisatie ook over noodwetten en corona-apps. AP-voorzitter Aleid Wolfsen vertelde afgelopen zomer aan AG Connect over een ‘heftige tijd’.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee