TikTok past beleid aan om Digital Services Act
TikTok, dat eigendom is van het Chinese ByteDance, heeft aangekondigd dat het gebruikers in Europa voortaan in staat zal stellen de "For You'-functie uit te schakelen, die ervoor zorgt dat mensen video's kunnen bekijken op basis van hun persoonlijke interesses. Zij krijgen in plaats daarvan video's te zien die wereldwijd of in eigen land populair zijn. Ook kondigde TikTok aan dat het voor Europese gebruikers voortaan makkelijker wordt om illegale inhoud te melden. Gebruikers in Europa tot 17 jaar krijgen bovendien voortaan geen advertenties meer te zien.
De Digital Services Act moet de privacy van gebruikers beter waarborgen en een betere bescherming bieden tegen desinformatie, reclame en schadelijke content. Eurocommissaris Thierry Breton (Interne Markt) had het Chinese bedrijf tot september de tijd gegeven om het beleid aan te passen. Hij maande TikTok vorige maand meer haast te maken. De Digital Services Act gaat op 25 augustus gelden voor 19 grote platforms, waaronder TikTok. Grote bedrijven moeten volgens die wet meer doen om online haatberichten en desinformatie aan te pakken. Ook tegen nepartikelen moeten ze harder optreden.
Dankzij door kunstmatige intelligentie aangedreven algoritmes is TikTok erg populair onder jongeren en heeft het inmiddels meer dan een miljard gebruikers. In Europa wordt TikTok argwanend bekeken omdat de app eigendom is van ByteDance, een Chinees bedrijf. Bytedance heeft altijd volgehouden dat het niet onder toezicht van de machthebbers in Peking staat.
Ook bedrijven als Amazon, Apple, Google, X (het voormalige Twitter) en Wikipedia moeten uiterlijk september aan de regels van de Europese Digital Services Act (DSA) voldoen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee