Voormalig klanten klagen T-Mobile US aan na mega-datalek
Het telecombedrijf heeft volgens de eisers zijn klanten niet adequaat beschermd. In de aanklacht valt te lezen dat gevreesd wordt dat kwaadwillenden met de informatie op frauduleuze wijze een uitkering kunnen aanvragen, rekeningen openen en leningen afsluiten. Ook kunnen criminelen met de gegevens valse informatie verstrekken aan de politie in geval van een arrestatie.
Een andere eiser stelt dat slachtoffers van het datalek inmiddels al meer dan duizend uur hebben besteed aan allerlei privacykwesties. Het zou slachtoffers veel tijd kosten om alle financiële overzichten te controleren op ongeautoriseerde activiteiten.
Schadevergoeding
"T-Mobile wist dat zijn systemen kwetsbaar waren voor aanvallen. Toch slaagde het er niet in om redelijke beveiligingsprocedures en -praktijken te implementeren”, aldus de eisers. Zij eisen naast een schadevergoeding ook verbeteringen aan de gegevensbeveiligingssystemen van T-Mobile, toekomstige jaarlijkse audits een verbod voor T-Mobile om persoonlijke gegevens in een cloudgebaseerde database op te slaan.
Het bedrijf benadrukt in een reactie bij Fox News dat er geen aanwijzingen zijn dat er toegang is verkregen tot financiële informatie, creditcardgegevens, debet- of andere betalingsgegevens van klanten. "Ons onderzoek is aan de gang en zal nog enige tijd doorgaan, maar op dit moment hebben we er vertrouwen in dat we de toegangs- en uitgangspunten hebben afgesloten", aldus T-Mobile in de reactie.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee