Overslaan en naar de inhoud gaan

Amazon laat in boeken zoeken

Webwinkel Amazon.com kent sinds deze week de functie ‘Search inside the book’. Geregistreerde klanten mogen in de integrale tekst van het boekenaanbod - 33 miljoen pagina’s - snuffelen. Volgens Amazon is het een extra service die kan helpen exact dát boek te vinden dat de klant zoekt. Het bedrijf kan ook gerichter relevante advertenties voorschotelen.
Business
Shutterstock
Shutterstock

De Amerikaanse internetwinkel bood al langer een kijkje in fragmenten van boeken (‘Look inside the book’), zonder zoekmogelijkheid. De klant kon slechts zoeken op titel, auteur en door de uitgever verschafte aantal trefwoorden. Amazon heeft er angstvallig voor gezorgd niet in conflict te komen over auteursrechten. Met 190 uitgevers zijn overeenkomsten gesloten. Ze kunnen ervoor kiezen bepaalde gedeelten niet online beschikbaar te stellen. Ook is er een limiet gesteld aan het aantal getoonde pagina’s uit één boek. Niet duidelijk is hoe het zoeksysteem de relevantie van bepaalde werken voor de gebruiker bepaalt. Evenmin is bekendgemaakt hoeveel Amazon in de enorme database heeft geïnvesteerd. Bol.com, de grootste webwinkel van Nederland, heeft geen plannen voor een integrale zoekfunctie. Managing director Daniël Ropers: "Ik zie de charme ervan wel, het is een leuk gadget en PR-middel. Het echte voordeel voor de gemiddelde gebruiker is niet duidelijk. Het doel zou moeten zijn dat de klant relevante boeken sneller kan vinden. Ik kan me daar alleen voor uitermate gespecialiseerde boeken iets bij voorstellen. We zien nu al dat het doorzoeken van relatief kleine stukken tekst eerder verwarrend werkt." Wel werkt Bol.com aan het ter inzage bieden van een beperkt aantal pagina’s per boek, waaronder de inhoudsopgave. Nederlandse uitgevers zijn hier volgens hem enthousiast over uit oogpunt van verkoopbevordering. Een probleem is dat veel uitgevers de informatie niet in de juiste vorm beschikbaar hebben. "Helaas zal Bol.com daarom die informatie met veel bloed, zweet en tranen bij elkaar moeten zien te krijgen, net als Amazon in Amerika heeft gedaan."

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in