Amerikaanse internetadvertentiemarkt blijft groeien
de markt voor online advertenties sneller dan die van de traditionele media zoals radio, televisie en drukwerk. Eén en ander neemt niet weg dat de internetadvertentiemarkt niet meer dan 3 procent bedraagt van de volledige advertentiemarkt. Dat stelt de Amerikaanse marktvorser Gartner die te dien einde 2.800 internetsites onder de loep legde. Uit het onderzoek van Gartner blijkt ook nog dat de top 20 van de internetsites aan de haal gaat met 80 procent van de online advertentiemarkt. Het advies van Gartner luidt dat online mediabedrijven dringend moeten diversifiëren om een groter deel van die internetadvertentiemarkt naar zich toe te halen. Internetbedrijven die hun advertentieratio willen opdrijven moeten meer gebruikers aantrekken en betere demografische gegevens van hun online klanten verzamelen. Daarnaast is het volgens Gartner van belang een professioneel publiek aan te trekken omdat de advertentiemarkt voor bedrijven hogere inkomsten garandeert dan die voor eindgebruikers. (lvp)