Apple geeft zijn fans een bijna religieuze ervaring

Die fans en het personeel van de winkel geraakten – opgezweept door een aantal medewerkers – in een staat van opwinding die Riley deed denken aan de taferelen bij bepaalde religieuze bijeenkomsten.
Hersenscan van Apple-fan
Riley realiseerde zich dat er scans waren gemaakt van religieus bevlogen personen, om vast te stellen welke hersengebieden getriggerd werden bij het zien van religieuze voorwerpen en afbeeldingen. En hij wist de neurowetenschappers en een zelfverklaard Apple-fanaat – redacteur Alex Brooks van World of Apple, die naar eigen zeggen 24 uur per dag aan Apple denkt – ertoe te bewegen dat onderzoek na te doen.
In dat onderzoek bleken Apple-producten bij Brooks dezelfde delen van de hersenen te triggeren als de religieuze voorwerpen bij gelovigen. ‘Dat wekt de indruk dat de grote high-techmerken dezelfde hersengebieden weten aan te spreken, of voor hun karretje weten te spannen, die zich ontwikkeld hebben tot centra ven religieuze beleving’, was het commentaar van een van de hersenwetenschappers.
Marketing en technologie zijn niet alles
Riley bleef wat praktischer in zijn conclusie. “Deze merken [zoals Apple, mobiele telefoons en sociale netwerken] weten de wereld met zo’n formidabele snelheid te veroveren doordat ze aansluiten op basale behoeften, zoals roddelen, geloof of sex. Dat betekent niet dat slimme marketing en briljante technische innovatie niet ook van cruciaal belang zijn, maar het lijkt erop dat de kans klein is dat je ooit een technologisch supermerk wordt als je geen dienst levert die in potentie belangstelling wekt bij alle 6,9 miljard mensen op aarde.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee