Atos opent IT-centrum voor Spelen Rio 2016
Atos is al jaren internationaal IT-partner van de Olympische Spelen. Het Technology Operations Center is het controle- en commandocentrum van de Olympische Spelen en regelt het toezicht op alle 144 Olympische wedstrijdlocaties. Tijdens de Olympische Splen en de Paralympische Spelen wordt vanuit dit centrum, dat een oppervlakte heeft van 800 m2, gezorgd voor de monitoring en besturing van de IT-systemen die een probleemloos verloop van de internationale sportevenementen waarborgen en de wedstrijdresultaten real time leveren aan de internationale media.
Belangrijke mijlpaal
Rio 2016 is een belangrijke mijlpaal in de digitale transformatie van de Olympische Spelen. Het zijn de eerste zomerspelen waarbij de cloud wordt ingezet voor kritische toepassingen, zoals de vrijwilligersportal en het accreditatiesysteem. Ook wordt het IT-centrum voor de eerste keer op afstand ondersteund door een permanent Technical Technology Operations Center (TTOC) in Spanje. Het Spaanse centrum wordt bemand door een team van 150 IT-professionals. Dit wordt volgens Atos het nieuwe operationele model voor toekomstige Spelen, geheel geleverd als SaaS en via de cloud.
Het TOC van Rio 2016 is momenteel operationeel met een kernteam. Vanaf 25 juli 2016 is het centrum volledig operationeel, met 500 business technologists in 187 functies, die de IT-infrastructuur en -systemen 24/7 beheren en monitoren. Het gaat onder andere om IT-security, telecommunicatie, elektriciteitsvoorziening en systemen voor de registratie van wedstrijdresultaten. Het TOC wordt bemand door een gecombineerd team van het Rio 2016 Technology-team en Atos-specialisten, die het centrum runnen en hierbij samenwerken met andere technologiepartners.
Grote transformatie
Jean-Benoît Gauthier, Information en Technology Directeur van het Internationaal Olympisch Comité noemt het de eerste grote IT-transformatie van de Olympische Spelen sinds 10 jaar. Naast Atos zijn er een groot aantal andere technologiepartners, waaronder Omega, Panasonic, Samsung, Embratel/Claro en MC.
Het implementeren van de IT voor de Olympische Spelen is volgens Atos zelf vergelijkbaar met het opzetten en operationeel houden van IT voor een bedrijf met 200.000 medewerkers en 4 miljard klanten, dat 24/7 operationeel is en zich elke twee jaar naar een nieuwe regio verplaatst. Zo zijn er 37 stadions met complete IT-infrastructuren en gaan er per Olympische Spelen 200.000 uur zitten in het testen van de IT. Voorheen waren er 1000 servers nodig, maar dankzij virtualisatie zijn dat er nu nog maar 250.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee