Amazon, Booking.com, Expedia, Glassdoor, Tripadvisor en Trustpilot gaan wereld helpen nepreviews te bestrijden
Een groep grote, bekende e-commercebedrijven in verschillende branches heeft zich verenigd om neprecensies te bestrijden. Amazon, Booking.com, Expedia Group, Glassdoor, Tripadvisor en Trustpilot hebben de ‘Coalition for Trusted Reviews’ opgericht, om de betrouwbaarheid van online-recensies te verbeteren. Doel is valse reviews op te sporen en bij de bron tegen te houden.
De reeks bedrijven die hier nu mondiaal aan samenwerkt, heeft een jaar geleden voor het eerst de koppen hierover bij elkaar gestoken. Dat was tijdens de allereerste ‘Fake Reviews Conference' die was georganiseerd door Tripadvisor. Tijdens die bijeenkomst in San Francisco hebben deelnemers uitleg gekregen van diverse experts over de uitdagingen en mogelijke oplossingen voor neprecensies.
Machine learning
Uit die bijeenkomst is nu een officiële coalitie voortgekomen, die zich richt op publieksvoorlichting en voortdurende informatie-uitwisseling tussen de leden. Dit moet reviewfraude verminderen, meldt Amazon nu in een persbericht. Booking.com verklaart hierbij dat het voortdurend bezig is in deze strijd, met onder meer fraudedetectiemodellen op basis van machine learning en op maat gemaakte tools voor eigen teams van moderators.
De nu samenwerkende bedrijven uit verschillende sectoren zetten zich in "voor het beschermen van toegang tot betrouwbare consumentenreviews". Zij zullen samen de beste manier definiëren voor zowel het hosten van onlinerecensies, alsook de methodes om valse reviews op te sporen. Dat moet ervoor zorgen dat valse reviews bij de bron worden gestopt; veelal speciale bureaus die handelaren in neprecensies zijn.
Vier pilaren
De bestrijding van deze malafide informatiepraktijken is gestoeld op vier pilaren. Ten eerste sectorovereenstemming, waarbij de coalitie gemeenschappelijke normen en definities ontwikkelt. Die zijn dan door alle branches te gebruiken om te bepalen wat een neprecensie is. Naast normen en definities worden ook andere termen en criteria ontwikkeld voor het modereren van reviewcontent.
Ten tweede het vaststellen en delen van 'best practices'. Die zijn dan voor het hosten van onlinereviews, het delen van informatie over bijgewerkte processen van contentmoderatie, en methoden voor het opsporen van nepbeoordelingen. Ten derde is er het voortdurende delen van informatie over hoe frauduleuze partijen te werk gaan. Die malafide praktijken omvatten het genereren en verkopen van neprecensies aan bedrijven, die daarmee hun reputatie op oneigenlijke manier willen verbeteren.
Academici en politici
En ten vierde is er de pilaar belangenbehartiging. De coalitie gaat samenwerken met academici en beleidsmakers om het belang van eerlijke reviews voor consumenten te behartigen. Ook ondersteunt de coalitie hierbij inspanningen van de branche om het publiceren van neprecensies te voorkomen.
Ondertussen kampen webwinkels zoals Amazon ook met andere problemen. Zoals nepproducten, waaronder de recente stunt van VICE-journalist Oobah Butler die eerder TripAdvisor heeft genept met een niet-bestaand sjiek restaurant (The Shed) in Londen. Voor een nieuwe documentaire (The Great Amazon Heist) heeft hij flessen urine van overwerkte Amazon-bezorgers online weten te krijgen als nieuw energiedrankje.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee