Commentaar: Google World
Als het aan de vele vrije geesten onder de Google-medewerkers ligt, wordt dat soort dingen de normaalste zaak van de wereld. Voor alles wat een eindgebruiker – en dat is in toenemende mate de eindgebruiker in zijn werksituatie – in zijn computergebruik kan helpen, kunnen de Google-whizkids uiteindelijk wel een scenario bedenken dat gefinancierd kan worden met nieuwe advertentieinkomsten of met een kleine bijdrage, zoals vanaf eind dit jaar het geval zal zijn met Google Apps for Your Domain.
De Google-leiding – vooral in de persoon van CEO Eric Schmidt – lijkt wel te beseffen dat Google vooral een beursgenoteerd bedrijf is en zich tegenover de financiële wereld – de analisten, banken en toezichthouders – vanzelfsprekend als een degelijk bedrijf moet presenteren. Dus blijft het bedrijf erg bescheiden en zegt het niet echt met Microsoft te gaan concurreren en wijst het naar zijn nog steeds aanzwellende inkomsten uit het doelgericht houden van de advertenties van zijn klanten.
De beurswaarde van Google is evenwel sinds begin dit jaar gedaald met bijna 30 miljard dollar tot 117 miljard dollar. Dat kan liggen aan het inzicht van investeerders dat al die leuke nieuwe dingen die Google bedenkt toch geen geld opleveren, of aan het feit dat de advertentiemarkt ook eindig is en niet zoveel nieuwe vehikels verdraagt.
Of zou het liggen aan het feit dat CEO Schmidt en oprichters Larry Page en Sergey Brin sinds de beursgang ruim twee jaar geleden samen al voor 3,5 miljard dollar aan aandelen van de hand hebben gedaan? Dat geld levert kennelijk elders meer op.