Overslaan en naar de inhoud gaan

Commentaar: Google World

Op ‘Google Office’ online een verslag tikken over je fietsvakantie in de Sahara en dan langs de zijkant van het scherm een advertentie zien verschijnen waarin robuuste zandbestendige tweewielers worden aangeboden? Je fotoverzameling gratis op Google Drive bewaren, om daarna om de haverklap popups te krijgen met advertenties voor vogelboeken en verrekijkers omdat je kennelijk in vogels geïnteresseerd bent?
Business
Shutterstock
Shutterstock

Als het aan de vele vrije geesten onder de Google-medewerkers ligt, wordt dat soort dingen de normaalste zaak van de wereld. Voor alles wat een eindgebruiker – en dat is in toenemende mate de eindgebruiker in zijn werksituatie – in zijn computergebruik kan helpen, kunnen de Google-whizkids uiteindelijk wel een scenario bedenken dat gefinancierd kan worden met nieuwe advertentieinkomsten of met een kleine bijdrage, zoals vanaf eind dit jaar het geval zal zijn met Google Apps for Your Domain.
De Google-leiding – vooral in de persoon van CEO Eric Schmidt – lijkt wel te beseffen dat Google vooral een beursgenoteerd bedrijf is en zich tegenover de financiële wereld – de analisten, banken en toezichthouders – vanzelfsprekend als een degelijk bedrijf moet presenteren. Dus blijft het bedrijf erg bescheiden en zegt het niet echt met Microsoft te gaan concurreren en wijst het naar zijn nog steeds aanzwellende inkomsten uit het doelgericht houden van de advertenties van zijn klanten.
De beurswaarde van Google is evenwel sinds begin dit jaar gedaald met bijna 30 miljard dollar tot 117 miljard dollar. Dat kan liggen aan het inzicht van investeerders dat al die leuke nieuwe dingen die Google bedenkt toch geen geld opleveren, of aan het feit dat de advertentiemarkt ook eindig is en niet zoveel nieuwe vehikels verdraagt.
Of zou het liggen aan het feit dat CEO Schmidt en oprichters Larry Page en Sergey Brin sinds de beursgang ruim twee jaar geleden samen al voor 3,5 miljard dollar aan aandelen van de hand hebben gedaan? Dat geld levert kennelijk elders meer op.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in