Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumentenelektronica kan zonder Intel en Microsoft

De dominantie van Microsoft en Intel is in de entertainmentindustrie nauwelijks zichtbaar, zo bleek weer eens op de recente Consumer Electronics Show (CES), de belangrijkste handelsbeurs voor consumentenelektronica die begin januari in Las Vegas werd gehouden. Ze stonden als vanouds weer broederlijk naast elkaar. Maar over het algemeen viel de zichtbaarheid van ’s werelds grootste softwarebedrijf en ’s werelds grootste chipfabrikant op de beurs flink tegen.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Windows Vista was nagenoeg nergens te bespeuren, net zomin als het Windows Media Center, het multimediaplatform waarmee Microsoft de huiskamer had willen veroveren. Het meest in het oog sprong nog Bill Gates. Die verzorgde zijn laatste publieke presentatie als Microsoft-topman, waarmee aan een lange CES-traditie een einde lijkt te komen.
Microsoft en Intel proberen al geruime tijd een rol te spelen in de amusementsindustrie, tot nu toe met wisselend succes. De Xbox van Microsoft leek aanvankelijk een bedreiging voor de PlayStation van Sony, maar recentelijk brak de Wii van Nintendo alle records op de markt voor spelcomputers. Het Windows Media Center is uitwisselbaar met tal van soortgelijke oplossingen van hardwarefabrikanten. Microsoft Auto is alweer een zoveelste poging van het softwarebedrijf om een voet aan de grond te krijgen in de markt voor car entertainment, die vooralsnog gedomineerd wordt door traditionele spelers als Pioneer en JVC. Menig gadget draait tegenwoordig op een variant van Linux, waardoor fabrikanten dure licentiekosten uitsparen.
En Intel? Wat is er eigenlijk terechtgekomen van het met veel tamtam aangekondigde Viiv-multimediaplatform, dat Intel inclusief diensten wilde aanbieden? Niet veel, zo moet worden geconstateerd. Verder dan het traditionele pc-platform lijken Microsoft en Intel niet te komen. Natuurlijk wil Intel-topman Paul Otellini daar verandering in brengen. Chips voor geavanceerde 3D-animatie moeten de komende jaren voor meer omzet zorgen, zeker op draagbare multimedia en internetapparaten, zo vertelde Otellini op CES. Maar of het ook gaat gebeuren, is de vraag.
Grote fabrikanten als Samsung lijken Microsoft of Intel bijvoorbeeld niet echt nodig te hebben als partner. Samsung zal een aantal van zijn lcd- en plasmaschermen voorzien van flashgeheugens en ethernetkabels, waardoor spelletjes als Sudoku op het scherm kunnen worden gespeeld, maar ook uiteenlopende (internet)diensten kunnen worden aangeboden. Op de afstandsbediening van de nieuwe toestellen zitten speciale knoppen waarmee nieuws over het weer, sport en de laatste beurskoersen kan worden opgevraagd. De programma-inhoud, volledig gebaseerd op RSS, wordt aangeleverd door de krant USA Today, maar software is gewoon in eigen huis ontwikkeld.
Weer andere bedrijven streven eerder naar ultragoedkope oplossingen, zonder dure componenten van chip- of moederbordfabrikanten, zoals een laptop van 75 dollar die Pixel Qi op de markt wil brengen. Ontwerpster Mary Lou Jepsen, verantwoordelijk voor de originele OLPC (One Laptop PerChild), de notebook voor ontwikkelingslanden, spreekt over een “Dell op dieet”. Asus speelt zich in de kijker met de ultralichte, hoewel lelijk ogende Eee-laptop, waarop vrolijk Linux draait.
Microsoft had nog een flinke tegenvaller op CES te verwerken. Het bedrijf stond tot dusverre samen met Toshiba pal achter hd-dvd, de opvolger van de dvd. Maar nu filmstudio Warner heeft besloten om zijn steun aan rivaal hd-dvd in te trekken, is het achterhoedegevecht rond de opvolger van de dvd dan toch eindelijk in het voordeel van Blu-ray beslist. Een bittere pil voor Toshiba, die zijn hele laptopplatform op dit formaat heeft gebaseerd, maar een opluchting voor de hardware-industrie, die zich voortaan op Blu-ray kan concentreren.
Wel woedt er nog steeds een felle standaardenstrijd rond draadloos hd, die ervoor moet zorgen dat signalen van hd-camera’s of dvd-recorders draadloos naar een pc op tv worden gestuurd. Sommige fabrikanten zetten in op eigen technieken die opereren in de 5 GHz-band. Het WirelessHD-consortium – met Intel, LG Electronics, Matsushita Electric, NEC, Samsung, Sony en Toshiba – mikt met name op het gebied van 60 GHz. Ook deze strijd zal ongetwijfeld eindigen met verliezers, waaronder alleen al duizenden leveranciers van USB- en FireWire-kabels.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in