Overslaan en naar de inhoud gaan

Dotcom-ellende komt SAP niet slecht uit

„We maken nu eenmaal fouten”, was een van de meest opvallende opmerkingen van SAP-topman Hasso Plattner op Sapphire, de jaarlijkse gebruikersconferentie van SAP. Hij sprak over een B2B-applicatie uit eigen keuken. „Het was het beste systeem, maar het werkte alleen met onze eigen R/3-software.”
Business
Shutterstock
Shutterstock

Dat gaat voortaan anders, beloofde Plattner. SAP heeft er al eerder blijk van gegeven zich te realiseren dat geen enkele klant alle software van één leverancier betrekt. Maar in plaats van ermee te leren leven neemt SAP dat gegeven nu zelfs als uitgangspunt voor zijn bedrijfsstrategie. „Gebruikers zullen niet meer met één enkel systeem te maken hebben maar met bedrijfsprocessen die zijn gebaseerd op gegevens uit meer systemen in meer bedrijven”, aldus Plattner, die daarmee impliciet stelling neemt tegen de benadering van concurrent Oracle. Het alleen zorgen voor interfaces met software van bedrijven als Oracle, Peoplesoft, Siebel en i2 is niet langer genoeg. Voor moderne, geïntegreerde IT heb je volgens SAP nu twee soorten integratieknooppunten nodig: portals en marktplaatsen. SAP is daarom voortaan op drie fronten actief – en als we SAP moeten geloven op drie gelijkwaardige fronten. Zowel voor de portals als voor de marktplaatsen heeft het bedrijf een aparte onderneming opgezet, waar al tussen de zeshonderd en achthonderd mensen werken. SAP Markets houdt zich bezig met het opzetten van virtuele marktplaatsen (’exchanges’), deels in samenwerking met Commerce One. SAP stelt zich daarin op als architect van alle vormen van procesintegratie. De aandacht gaat meer uit naar ’private exchanges’, integratieknooppunten die eigendom zijn van één bedrijf en op een extranet draaien. Portals Het net opgerichte SAP Portals zorgt op een soortgelijke manier voor de integratie van alle relevante processen, informatie en analyses op gebruikersniveau. Voor deze activiteiten gebruikt SAP de technologie van het pas overgenomen Toptier en is een samenwerking gesloten met Yahoo. „Wat SAP wil is dat alle klanten en leveranciers die bij een private of openbare marktplaats inloggen de SAP- portal als interface gaan gebruiken”, verduidelijkt analist Bruce Richardson van AMR Research. De applicaties vormen de derde tak van SAP. Naast R/3 omvat deze ook de software voor CRM, SCM en PLM (product lifecycle management). Plattner deed er alles aan om duidelijk te maken dat zijn klanten niet langer bang hoeven te zijn dat ze volledig aan het bedrijf vast komen te zitten. „Met portals en marktplaatsen kunnen we toepassingen ontwikkelen die niet alleen van SAP afhankelijk zijn en waarvoor je niet op de volgende versie van R/3 hoeft te wachten.” De nieuwe bedrijfsstrategie van SAP maakt het makkelijker andere leveranciers in te passen in de architectuur van SAP. Dat zou de weg vrij kunnen maken naar overnames van andere leveranciers van e-business-software. De noodzakelijke integratie van die bedrijven is dan immers veel minder een obstakel. Toch lijken overnames niet meteen aan de orde. De meest voor de hand liggende kandidaat, Commerce One, ontkent dat er ooit over een overname is gepraat met SAP. Zelfvertrouwen terug Een jaar geleden veegde Plattner nog de gezamenlijke pers de mantel uit omdat die maar bleef suggereren dat SAP ’het Internet had gemist’. De criticasters kregen nu van een veel minzamere Plattner te horen dat SAP gelijk had. Maar een jaar geleden was er nu eenmaal geen kruid gewassen tegen de dotcom-hausse en tegen de e-business-euforie. „SAP heeft duidelijk zijn zelfvertrouwen terug”, concludeert Richardson van AMR. „Vorig jaar had iedereen aandacht voor Ariba, Commerce One, Vignette en Broadvision. SAP, een bedrijf met zesduizend werknemers en dertienduizend klanten, werd simpelweg niet als relevant gezien.” SAP vocht met zijn Internet-strategie MySAP tegen windmolens. Het grijze imago van ’leverancier van transactieverwerkende backoffice-systemen’ maakte het er niet makkelijker op. Richardson zegt niet echt veel nieuws gehoord te hebben op de Sapphire-bijeenkomst. „Maar de strategie met SAP Portals en SAP Markets brengt wel veel dingen in de praktijk waarover twee jaar geleden met de aankondiging van MySAP alleen maar werd gepraat. Het heeft ze gewoon veel tijd gekost om dat allemaal voor elkaar te krijgen.” Voor de meeste klanten is het ook nooit duidelijk geworden wat MySAP eigenlijk betekende; een Internet-strategie, een portal of de verzameling software die buiten R/3 viel. Analist Derek Prior van Gartner noemt dat ’gewoon slechte marketing’. Richardson is wel benieuwd naar R/3 Enterprise, de opvolger van R/3. SAP kondigt de software aan als ’R/3 met dezelfde processen, maar met de technologie van MySAP’. „Daar moeten ze binnenkort echt meer over vertellen. Het wordt de reïncarnatie van ERP.” Volgens Richardson is het zeer zinvol in de centrale ERP-technologie te investeren. „SAP wil natuurlijk niet dat klanten ophouden onderhoudskosten te betalen op al die ERP-modules.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in