‘Een stap voorwaarts in agile’
Mike Rawson werd vijf jaar geleden CIO van de Nederlandse hotelketen citizenM en voerde een agile transformatie door, op basis van een zelfontwikkeld framework: Value Driven Agile (VDA). Hij reorganiseerde de IT-structuur op basis van customer journeys en de daaruit voortkomende waardestromen, en dat werkt boven verwachting goed. “Het is, denk ik, een stap voorwaarts in agile.”
Komend van Heineken kreeg de Nieuw-Zeelander Mike Rawson, als eerste niet-Nederlander op C-level de taak de digitale transformatie waar citizenM in zat, vlot te trekken. Dat lukte hem met vlag en wimpel, dankzij een agile transformatie die de IT van citizenM kantelde en horizontaal organiseerde. Op basis van de customer journeys in het bedrijf, opgeknipt in afzonderlijke waardestromen. De methode die hij daarvoor ontwikkelde, heet Value Driven Agile. Het is een framework voor het schalen van agile, waarbij klantwaarde, operationele excellentie en C-level aansturing, nadrukkelijk in het proces zijn ingebouwd. Het is een alternatief voor het Scaled Agile Framework SAFe.